Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

116.816

120.806

120.773

-34

Lasten

27.105

29.586

30.148

-562

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

89.712

91.220

90.625

-595

Mutaties reserves

Baten

2.492

3.616

3.352

-264

Lasten

2.085

2.584

2.584

0

Totaal mutaties reserves

407

1.033

768

-264

Gerealiseerd resultaat

90.119

92.253

91.393

-859

Verschillenanalyse

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur - Accountantskosten
De BBV schrijft voor dat de lasten van de jaarrekeningcontrole verantwoord moeten worden in het jaar waarin de werkzaamheden zijn uitgevoerd. De accountant heeft eind 2024 al een deel van de controle uitgevoerd in de vorm van de interimcontrole. Deze kosten verantwoorden we in 2024 en veroorzaken een nadeel van € 33.000.

Lasten

-33.000

N

I

0.1 Bestuur - Diverse vergoedingen
Voormalige wethouders hebben op basis van de Wet Appa (Algemene Pensioen- en uitkeringswet Politieke Ambtsdragers) recht op begeleiding bij re-integratie en outplacement. In combinatie met overige personeelslasten van het bestuur melden we een incidenteel nadeel van € 45.000.

Lasten

-45.000

N

I

0.1 Bestuur - Interim griffier
De interim griffier is voor een langere periode ingezet dan vooraf was ingeschat. Dit leidt tot hogere uitgaven van € 50.000. Daarnaast zijn er kosten gemaakt ( € 20.000) voor de werving en selectie van de nieuwe griffier.

Lasten

-70.000

N

I

0.1 Bestuur - Pensioenvoorziening wethouders
De toevoeging aan de voorziening is voor een groot deel te verklaren door actieve deelnemers, zowel wethouders als wachtgelders, die extra pensioen opbouwen per jaar. Daarnaast speelt het rekenrentepercentage een rol. Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente. Als gevolg van de daling van de rekenrente was een toevoeging van € 456.000 noodzakelijk. Dit in tegenstelling tot de begroting waarin geen rekening was gehouden met een storting.

Lasten

-456.000

N

I

0.11 Resultaat van de rekening
Het verschil tussen het begrote, negatieve resultaat na wijziging en het gerealiseerde resultaat komt binnen dit programma als een nadelig verschil naar voren.

Lasten

-3.145.000

N

I

0.2 Burgerzaken - Paspoorten en rijbewijzen
In 2024 is begroot op basis van het aantal verlopen documenten. Er zijn in 2024 minder documenten aangevraagd, zodat de afdrachten aan het Rijk € 55.000 lager waren dan begroot.

Lasten

55.000

V

I

0.2 Burgerzaken - Paspoorten en rijbewijzen
In 2024 is begroot op basis van het aantal verlopen documenten. Er zijn minder documenten aangevraagd, zodat de baten € 120.000 minder zijn dan begroot.

Baten

-120.000

N

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Gebouwen algemeen
De kosten zijn in totaal € 135.000 lager dan begroot. Dit komt voornamelijk door lagere gaskosten. De eindafrekening over 2023 betreft een forse teruggaaf als gevolg van hoge energieprijzen in 2023, welke in 2024 is ontvangen, hetgeen een voordeel oplevert (€ 80.000). Ook de kosten van duurzame energie zijn lager (€ 20.000). Daarnaast lagere sloop- en verwijderingskosten (€ 39.000). Bij de lasten totaal een voordeel van € 135.000.

Lasten

135.000

V

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Gebouwen algemeen
De opbrengsten zijn in totaal € 34.000 lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een huurachterstand. Eind maart moet de huurder het pand verlaten. Bij de baten totaal een nadeel van € 34.000.

Baten

-34.000

N

I

0.4 Overhead - Abonnementen
De kosten van abonnementen en digitale uitgaven, zoals online kennisbanken, zijn gestegen. Dit is gerelateerd aan diverse ontwikkelingen in de wet- en regelgeving in het juridische vakgebied en de complexe materie in de uitvoering van de Jeugdwet, wet Inburgering en WMO.

Lasten

-58.000

N

I

0.4 Overhead - ARBO
Het ARBO-budget is overschreden met € 55.000. Het ziekteverzuim is toegenomen van 6,04% in 2023 naar 7,88% in 2024. De kosten van preventie, re-integratie en diversie interventies zoals bedrijfszorg zijn gestegen. We zien een toename in de doorverwijzingen naar externe zorg voor vraagstukken op het gebied van stress, werkdruk en werk-privébalans. Door nog meer in te zetten op preventie en vitaliteit streven we er naar het ziekteverzuim en daarmee de kosten onder controle te houden.  

Lasten

-55.000

N

I

0.4 Overhead - Digitaliseren dienstverlening
Voor 2024 was er een budget van € 188.000 beschikbaar voor het verder digitaliseren van de dienstverlening. Door uitstel van de invoeringsdatum van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) naar 1 januari 2026 is een deel van dit budget niet gebruikt. De overige activiteiten hebben ook vertraging opgelopen, onder andere door organisatorische veranderingen en prioriteiten. Hiermee hebben we in het 4e kwartaal van 2024 alsnog een start gemaakt. Van het budget is € 150.000 nog niet gebruikt. Omdat begin 2025 een start is gemaakt met de voorbereiding van de Wmebv en ook de andere activiteiten in 2025 verder worden opgepakt, vragen wij dit budget bij de 1e VGR 2025 opnieuw aan.

Lasten

150.000

V

I

0.4 Overhead - Extern juridisch advies
De hogere kosten hebben betrekking op langlopende grote dossiers. Vanwege de complexiteit van deze dossiers wordt er extern juridisch advies bij onze huisadvocaat in gewonnen. Met de kennis van de afgelopen jaren is het onzeker of het (verlaagde) budget vanaf 2025 voor juridisch advies toereikend zal zijn.

Lasten

-75.000

N

I

0.4 Overhead - Gemeentehuis
De kosten zijn in totaal € 29.000 hoger dan begroot. Dit heeft diverse oorzaken en wordt met name veroorzaakt door hogere kosten voor belastingen (€ 7.000), brand- en opstalverzekering (carillion) (€ 12.000), onderhouds- schoonmaakkosten (€ 10.000) als gevolg van prijsstijging. Bij de lasten totaal een nadeel van € 29.000.

Lasten

-29.000

N

I

0.4 Overhead - I&A
Bij de kosten van I&A is een voordeel zichtbaar van € 75.000. Dit houdt verband met lagere kosten bij de RID. Op onderhoud applicaties is een voordeel behaald door verbeterd contractmanagement en het opheffen van overbodige licenties. Hier ligt een verband met de uitvoering van de I&A visie en -strategie. Ook zijn vanwege capaciteitsgebrek bij de RID minder projecten uitgevoerd hetgeen tot lagere kapitaallasten heeft geleid. De doorontwikkeling van de ICT samenwerking is op basis van de ‘minimale variant’ in gang gezet, en mede door het gebrek aan personele capaciteit zijn de doelen voor 2024 deels behaald. De daaraan gelieerde kosten van onderhoud van software zijn daarmee ook lager.  

Lasten

75.000

V

I

0.4 Overhead - Materieel openbare werken
De kosten zijn in totaal € 41.000 lager dan begroot. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door dubbele verzekering (€ 32.000 nadeel) vanwege overlap in de afstoot van oude voertuigen en aanschaf van nieuwe voertuigen. En anderzijds een lager verbruik van brandstof mede als gevolg van prijsdaling ten opzichte van 2023 (€ 73.000 voordeel). Bij de lasten totaal een voordeel van € 41.000.

Lasten

41.000

V

I

0.4 Overhead - Opleidingsbudgetten medewerkers
De beschikbare opleidingsbudgetten voor onze medewerkers zijn meer dan 100% benut. Dit weerspiegelt een investering in een toekomstbestendige organisatie en de groei naar een aantrekkelijke werkgever. In totaal verantwoorden we meerkosten van € 90.000. Dit heeft in het bijzonder te maken met de instroom van nieuwe en jongere, onervaren medewerkers. Ook zijn opleidingen gedaan in het kader van de SKJ registratie (kwaliteitsregister Jeugd) . Daarnaast hebben medewerkers van burgerzaken wettelijk verplichte opleidingen gevolgd en zetten we in op opleidingstrajecten voor adviseurs in data- en informatiemanagement. Deze strategische keuzes ondersteunen zowel de vaktechnische als persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers, wat de kwaliteit van onze dienstverlening en de organisatie als geheel versterkt.

Lasten

-90.000

N

I

0.4 Overhead - Organisatieontwikkeling
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft u budget van € 600.000 beschikbaar gesteld voor de organisatieontwikkeling. Daar bovenop is door de Provincie Gelderland een subsidie Vitaal Bestuur toegekend van € 120.000. Dit brengt het totale meerjarige budget op € 720.000. In 2024 zijn uitgaven gedaan met name voor de werving en selectie van de domein- en teammanagers. Eind 2024 is een bedrag van € 510.000 nog niet besteed, een voordeel in 2024. Dit is bedoeld voor de verdere doorontwikkeling in 2025 en 2026, onder meer voor de detaillering van structuren en processen. Wij vragen daarom het bedrag bij de 1e voortgangsrapportage 2025 opnieuw aan.

Lasten

510.000

V

I

0.4 Overhead - Personeelslasten en inhuur
Op dit programma is ten opzichte van de bijgeraamde begroting een voordeel ontstaan van € 195.000. Het saldo van de personeelslasten en inhuurbudgetten betreft alle afdelingen van de ambtelijke organisatie, inclusief inhuur wegens ziekte.  De totale analyse van personeelslasten en inhuur vindt u bij de analyse van de personeelslasten in het onderdeel Financiën.

Lasten

195.000

V

I

0.4 Overhead - Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf het verslagjaar 2023 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. Doordat het wetgevingstraject lange tijd onduidelijk was en wij de meeste voorbereidende werkzaamheden zelf hebben kunnen uitvoeren is dit budget in 2024 niet nodig geweest. In 2024 hebben wij de eerste verantwoording opgesteld en in de managementletter heeft de accountant zijn belangrijkste aanbevelingen opgenomen. In 2025 zetten wij de nog niet bestede middelen in om met de ervaringen en aanbevelingen aan de slag te gaan.

Lasten

100.000

V

I

0.4 Overhead - Voorzieningen voor personeel
Medewerkers kunnen vanaf 2024 deelnemen aan de regeling vervroegde uitkering (RVU). Het afgelopen jaar hebben we met enkele medewerkers een RVU-overeenkomst afgesloten. Hiertoe is € 140.000 in de voorziening RVU gestort.
Op basis van het door medewerkers opgebouwde saldo van verlofsparen is € 90.000 aan de voorziening toegevoegd. Dit betreft de bovenwettelijke verlofuren. Op een later moment kan het verlofspaarsaldo door de medewerker worden opgenomen waarna de voorziening wordt aangesproken. De stortingen in de voorziening leiden in 2024 tot een nadeel in de exploitatie van € 230.000. Indien de kosten zich in de komende jaren voordoen, gaan deze ten laste van de voorziening en hebben we hiervoor geen afzonderlijke dekking meer nodig.

Lasten

-230.000

N

I

0.4 Overhead - Materieel openbare werken
Dit betreft de incidentele opbrengst van diverse afgeschreven voertuigen en materieel welke niet begroot zijn.

Baten

50.000

V

I

0.5 Treasury
Door wisselende marktrenten en financieringsbehoeften die continu wijzigen is het lastig om een inschatting te maken voor de rentelasten. In 2024 is de verschuldigde rente op leningen hoger uitgevallen dan verwacht. Ook is er minder rente ontvangen op uitstaande gelden bij het schatkistbankieren. Hierdoor verantwoorden we een nadeel van € 174.000.

Lasten

-174.000

N

I

0.5 Treasury - dividend
We hebben in 2024 het restant van de dividenduitkering 2022 ontvangen van Ataro B.V.. Hierdoor melden we een voordeel van € 40.000.

Baten

40.000

V

I

0.61 OZB-woningen - Bezwaar en beroep
Op grond van de Wet Waardering Onroerende Zaken bepaalt de gemeente de waarde van woningen en bedrijfspanden.
Het hogere aantal beroepschriften leidde tot hogere proceskostenvergoedingen aan de belastingplichtingen. De gemeente betaalt de proceskosten indien het bezaar of beroep gegrond is.

Lasten

-45.000

N

I

0.61 OZB-woningen - Belasting op eigendom woningen
Over het jaar 2024 verklaren we een meeropbrengst OZB woningen van € 36.000. Dit komt doordat een iets lagere WOZ-waardeontwikkeling is ingeschat dan achteraf is gebleken.

Baten

36.000

V

I

0.62 OZB niet-woningen - Belasting op eigendom en gebruik bedrijven
In 2024 verantwoorden wij ten opzichte van de bijgestelde begroting een meeropbrengst OZB niet-woningen van € 94.000. Dit komt met name omdat de actuele data een hogere totale WOZ-waarde van niet-woningen laat zien. Het gaat hierbij om 1,6% van de geraamde opbrengst.   

Baten

94.000

V

I

0.63 Parkeerbelasting - Opbrengsten parkeren
De opbrengsten van parkeren zijn in totaal € 51.000 lager dan begroot. Het onderdeel parkeergelden (straatparkeren) is € 41.000 lager dan begroot. Dit komt voornamelijk doordat de invoering van het 2e uur gratis parkeren in combinatie met de verhoging van het tarief met € 0,10 per uur vanaf juni 2024 heeft geleid tot een lagere opbrengst parkeergelden in plaats van de verwachte geringe meeropbrengst. Ook het afsluiten van de parkeerplaats aan de Didamsestraat gedurende enkele maanden heeft tot lagere opbrengsten parkeergelden geleid.
Samen met een lagere opbrengst parkeervergunningen (€ 37.000) en een hogere opbrengst parkeerboetes (€ 27.000) leveren de parkeeropbrengsten een nadeel op van € 51.000.

Baten

-51.000

N

I

0.7 Algemene uitkering - September- en decembercirculaire
In de begroting zijn de ontvangsten tot en met de meicirculaire 2024 verwerkt. In deze jaarrekening verantwoorden wij de mutaties uit de september- en decembercirculaire. Over beide circulaires hebben wij u met een raadsinformatiebrief geïnformeerd. Hieronder geven wij daar een samenvatting van.

In de september- en decembercirculaire is in totaal € 138.000 minder aan algemene uitkering ontvangen. Hieronder de specificatie:

€ 391.000 taakmutaties
-/- € 229.000 hoeveelheidsverschillen (lagere aantallen maatstaven)
-/- € 239.000 voorschot BTW-compensatiefonds onder het plafond
-/- € 61.000 afrekeningen voorgaande jaren.
Totaal -/- € 138.000

Hieronder volgt nog een uitsplitsing van de taakmutaties:

€ 69.000 energietoeslag
€ 57.000 alleenverdienersproblematiek
€ 69.000 compensatie jeugdzorg
€ 58.000 meerkosten Oekraïne sociaal domein
€ 138.000 overige kleinere taakmutaties
Totaal € 391.000

Baten

-138.000

N

I

0.8 Overige baten en lasten - Afdracht Belastingdienst
De BTW-suppletieaangiften 2023 en de eindafrekening van de loonheffing (Werkkostenregeling) 2023 resulteren in een nadeel van € 199.000.

Lasten

-199.000

N

I

0.8 Overige baten en lasten - Impulsgelden klimaatadaptie
Betreft specifieke uitkering tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027, Werkregio de Liemers. De specifieke uitkering is door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beschikbaar gesteld. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte in de werkregio. Dit betreft de betaling van het aandeel van Duiven en Westervoort door Zevenaar. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een nadeel van € 93.000.

Lasten

-93.000

N

I

0.8 Overige baten en lasten - Impulsgelden klimaatadaptie
Betreft specifieke uitkering tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027, Werkregio de Liemers. De specifieke uitkering is door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beschikbaar gesteld. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte in de werkregio. Dit betreft de ontvangst van het aandeel van Duiven en Westervoort dat door Zevenaar is ontvangen. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een voordeel van € 93.000.

Baten

93.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - Onvoorziene uitgaven
De post voor onvoorzien is niet ingezet. Dit resulteert in een voordeel van € 25.000.

Lasten

25.000

V

I

0.9 Vennootschapsbelasting - Eerdere jaren was er geen sprake van belaste prestaties voor de vennootschapsbelasting binnen onze gemeente. Uit recent onderzoek door een adviesbureau is gebleken dat er over 2024 wel een belastbaar resultaat verwacht wordt in verband met nieuwe grondexploitaties. Dit geeft een nadeel van € 146.000.

Lasten

-146.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Algemene reserve
Van een aantal voorgenomen onttrekkingen ter dekking van lasten, zijn de lasten vervallen of doorgeschoven naar volgend jaar. Dit resulteert in een lagere onttrekking van de algemene reserve en dus een nadeel van in totaal € 50.000.

Baten

-50.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Invoering Omgevingswet
De kosten voor de invoering van de Omgevingswet zijn toegelicht onder taakveld 8.1. De totale raming bedroeg € 505.000. Een bedrag van € 291.000 is onttrokken aan de algemene reserve. Een nadeel bij de onttrekkingen van € 214.000.

Baten

-214.000

N

I

Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

-53.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 15:46:35 met de export van 06/12/2025 15:35:36