Openbaarheidsparagraaf
Inleiding
Op 1 mei 2022 heeft de Wet open overheid (Woo) de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangen. De Woo geeft burgers het recht op informatie over het handelen van de overheid. Iedereen kan een verzoek om informatie indienen bij de gemeente. Wij maken die informatie vervolgens openbaar door deze online te publiceren, tenzij er een wettelijke uitzonderingsgrond van toepassing is. De gemeente is verplicht om de komende jaren gefaseerd minstens 11 informatiecategorieën openbaar te maken. Denk hierbij aan vergaderstukken voor de raad, maar ook collegebesluiten, onderzoeken, jaarplannen en jaarverslagen. Goede en vindbare informatie is essentieel voor openbaarheid. Daarom geeft de Woo de gemeente meerdere jaren om de informatiehuishouding op orde te brengen. Dat betekent dat we onze systemen (software) steeds beter inrichten. |
---|
Beleid
De Wet open overheid is landelijke wetgeving. In artikel 3.5 (openbaarheidsparagraaf) staat dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting toelichting geven op de beleidsvoornemens over de uitvoering van deze wet. De openbaarheidsparagraaf is een stok achter de deur, die ervoor zorgt dat er aandacht blijft voor het actief openbaar maken van documenten. |
---|
Beleidskaders
Op 10 januari 2023 stelde het college van B&W het ‘ambitieniveau actief openbaar maken’ vast. Hiermee werd gekozen voor het VNG-ambitieniveau ‘basis’ en, waar mogelijk, aansluiting te zoeken op ambitieniveau ‘medium’. Binnen ambitieniveau ‘basis’ ligt de focus van de werkzaamheden op het technisch mogelijk maken van het publiceren van documenten en het trainen van medewerkers in het gebruik van de benodigde software. Ambitieniveau ‘medium’ zet in op participatie en het publiceren van meer documenten dan wettelijk noodzakelijk. |
---|
Ontwikkelingen
De Woo heeft drie aandachtsgebieden: 1) actief openbaar maken van documenten, 2) Woo-verzoeken en 3) informatiehuishouding. 1) Actief openbaar maken van documenten 2) Woo-verzoeken Afgewezen of ingetrokken Termijn 3) Informatiehuishouding |
---|
Informatiehuishouding op orde
Eis aan informatiehuishouding | Planning Zevenaar | Landelijke planning | |||
1 mei 2023 | 1 mei 2024 | 1 mei 2027 | |||
1 | Iedere gemeente heeft de beschikking over of is aangesloten op een e-depotvoorziening | Project SALD | 10% | 30% | 100% |
2 | Binnen iedere applicatie is de selectielijst geïmplementeerd | 2025-2027 | 20% | 50% | 100% |
3 | Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op email-archivering | 2023 | 10% | 30% | 100% |
4 | Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op tekstberichten | 2023 | 10% | 30% | 100% |
5 | Iedere gemeente heeft een informatiebeheerplan (minimaal: inzicht in werkprocessen, proceseigenaar, in welke applicaties welke data/documenten staat) | 2024 | 25% | 50% | 80% |
6 | Iedere gemeente hanteert een kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer, zoals vastgelegd in artikel 16 van de Archiefregeling | 2024 | 50% | 75% | 90% |
7 | Iedere gemeente heeft een metagegevensschema vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject metagegevens gekoppeld. | 2026 | 40% | 75% | 90% |
Toelichting op de Zevenaarse planning
- Eis 2 en 7: in 2024 is de nieuwe richting van informatiebeheer vastgesteld: duurzaam en decentraal, volgens het principe van “archiving by design". Nu wordt gewerkt aan de uitvoering: verantwoordelijkheden toewijzen en kaders stellen. Volgende stap is het duurzaam toegankelijk inrichten van de vakapplicaties. Dat betekent het invoeren van de selectielijst waar dit nog niet gedaan is, inrichten processen voor vernietiging en overbrenging en koppelen metadata.
- Eis 3: We zijn gestart met een project voor e-mailarchivering. We hebben de huidige situatie in kaart gebracht en verschillende oplossingen voor e-mailarchivering binnen de huidige techniek onderzocht. In de volgende fase van M365 bekijken we of automatisch archiveren en de Capstone-methodiek toepasbaar zijn binnen Zevenaar.
- Eis 4: Binnen de organisatie geldt het advies om geen werk-gerelateerde communicatie via berichtenapps te laten lopen.
- Eis 5: we hebben het project Informatiebeheerplan per team voorbereid en starten begin 2025 met een pilot.
- Eis 6: we hebben het kwaliteitssysteem voor informatiebeheer ingevoerd. Dit richt zich in eerste instantie op het centrale zaaksysteem. Geleidelijk voegen we ook de decentrale (vak)applicaties toe waarin archiefdocumenten worden beheerd.