Overzicht beleidsindicatoren
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2024 | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten (in € per inwoner)
882,00 | 921,00 | 39,00 | ||||||
De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. |
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
7,11 | 7,58 | 0,47 | ||||||
De bezetting per 31-12-2024 bedraagt 341 fte, uitgedrukt per 1.000 inwoners is dat 7,58. De bezetting met eigen medewerkers is de afgelopen jaren (2022-2025) toegenomen. Dit houdt verband met uitbreiding van de formatie, gehonoreerd in eerdere meerjarenbegrotingen. |
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
30,00 | 34,00 | 4,00 | ||||||
Het gaat hier om het bedrag van de totale inhuur als % van de loonsom. De inhuur is inclusief inhuur ten laste van projecten, GREX, investeringen en inclusief inhuur wegens ziekte. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan ons streefcijfer. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om personeel aan te trekken. Om het werk toch gedaan te krijgen, zijn we genoodzaakt externe inhuur in te zetten. De verhouding tussen externe inhuur en de inzet van eigen medewerkers loopt verder uiteen. Dit leidt tot een hoog percentage. |
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
8,30 | 8,30 | 0,00 | ||||||
De vastgestelde formatie per 31-12-2024 is 373 fte. Dit is inclusief nieuw toegekende formatie voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. Afhankelijk van veranderingen en ontwikkelingen in het takenpakket van gemeenten in de nabije toekomst kan deze indicator wijzigen. |
Overhead (in % van totale lasten)
11,20 | 10,66 | 0,54 | ||||||
Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. De berekening van overhead sluit aan bij het taakveld 0.4 overhead. | ||||||||
Programma 1. Veiligheid |
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 1,20 | 0,80 | 0,50 | 0,80 | 0,30 | |||
We zitten al behoorlijk laag in Zevenaar ten opzichte van het Gelders gemiddelde. Samen met de buurtwhatsappgroepen, politie en gezamenlijke acties proberen we inwoners te waarschuwen voor inbraken. |
Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 6,15 | 8,21 | 6,31 | 8,21 | 1,90 | |||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het vervaardigen, handelen en bezitten van drugs is strafbaar gesteld als misdrijf. Het aantal door de politie geregistreerde drugsdelicten in Zevenaar ligt iets boven het Gelders gemiddelde. Het streven is om naar het Gelders gemiddelde te dalen. We zetten met onze preventieve ondermijningsaanpak in op het voorkomen van (o.a.) drugsdelicten, maar in ons gebied is het zeker een probleem waar we mee te maken hebben. |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 3,50 | 2,30 | 2,40 | 2,30 | 0,10 | |||
Zevenaar scoort sterk onder het Gelders gemiddelde. We blijven sturen op een verdere daling van het aantal geweldmisdrijven. |
Politieregistraties overlast door verward persoon (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 80,00 | 46,00 | 35,00 | 46,00 | 11,00 | |||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het aantal politieregistraties van overlast met verwarde personen is een nieuw opgenomen beleidsindicator. In 2024 kwam Zevenaar ver onder het Gelders gemiddelde uit. Nu in 2024 zitten we op 46 politieregistraties. De overlast door personen met verward gedrag is hoog, toch zitten we onder het Gelders gemiddelde. Met onze aanpak hopen we dat we uiteindelijk resultaten te zien en dat dit cijfer gaat dalen. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 4,90 | 4,00 | 4,00 | 4,00 | 0,00 | |||
Helaas zijn we iets gestegen ten opzichte van 2023. Desondanks scoren we nog onder het Gelders gemiddelde. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2024 | 8,00 | 11,00 | 9,00 | 11,00 | 2,00 | |||
De verwijzingen naar Halt zijn hoger dan het Gelders gemiddelde. Meer Zevenaarse jongeren krijgen een doorverwijzing naar Halt. Mogelijk is dit een effect van de verbeterde samenwerking in het zorg- en veiligheidsdomein, zodat we jongeren eerder en beter in beeld krijgen. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 1,80 | 0,70 | 0,80 | 0,70 | 0,10 | |||
In 2024 zien we een daling in de cijfers. We hopen dit lage cijfer de aankomende jaren vast te houden. | ||||||||
Programma 3. Economie |
Functiemenging (%)
2023 | 54,40 | 48,40 | 46,50 | |||||
Het aantal banen en woningen is in de gemeente Zevenaar niet volledig in balans. Vanuit de geplande woningbouw opgave is het zaak om ook ruimte voor economie goed te borgen. Een gezonde economie draagt, net als een gezonde leefomgeving en een inclusieve samenleving, bij aan de brede welvaart. Voor het versterken van de lokale economie zetten we onder andere in op de uitbreiding van bedrijventerrein 7Poort. De voorkeur heeft het om het woon-werkverkeer zo beperkt mogelijk te houden. Naar verwachting vindt dit pas vanaf 2028 plaats. Naar verwachting stijgt de komende jaren het aantal woningen sterker dan het aantal banen. |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023 | 166,30 | 149,30 | 147,95 | |||||
De gemeente Zevenaar volgt de provinciale en landelijke trend. Het aantal vestigingen ten opzichte van de inwoners in de leeftijdscategorie 15 t/m 64 jaar stijgt. Oorzaak hiervoor is het relatief grote aantal oprichtingen en het beperkt aantal faillissementen. De verwachte stijging zet wel door, maar niet zo fors als in 2023. | ||||||||
Programma 4. Onderwijs |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2022 | 5,00 | 1,20 | 1,20 | |||||
De genoemde waarden hebben betrekking op schooljaar 2021-2022. De definitieve cijfers over schooljaar 2022-2023 zijn nog niet gepubliceerd. |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2023 | 24,00 | 45,00 | 25,00 | |||||
In schooljaar 2022-2023 was het aantal relatief verzuimers in Zevenaar 45 op 1.000 leerlingen, en daarmee hoger dan het Gelderse gemiddelde (24) en het landelijk gemiddelde (27). Het aantal meldingen was hoger dan het jaar daarvoor, allereerst omdat de scholen sneller contact opnemen met de leerplichtambtenaar bij verzuim dan voorheen. Dat is positief, omdat dan met leerling en leerplichtambtenaar en ouders een plan kan worden gemaakt om het verzuim terug te dringen. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2023 | 2,20 | 2,50 | 1,70 | |||||
In schooljaar 2022-2023 zien we een stijging van het percentage voortijdig schoolverlaters, in lijn met de regionale en landelijke toename in VSV. De percentages voor Zevenaar (2,50%) liggen weliswaar iets hoger dan het Gelderse (2,20%) en landelijke (2,40%) gemiddelde, maar wijken niet opvallend af. Het percentage voortijdig schoolverlaters laat de laatste jaren een lichte stijging zien in Nederland en Gelderland. In de Coronaperiode werd vaker een verkeerde studiekeuze gemaakt met als gevolg meer leerlingen die voortijdig stoppen met hun studie zonder startkwalificatie. Bovendien kunnen jongeren nog steeds makkelijk aan een baan komen op de krappe arbeidsmarkt. Het gaat veelal om banen waarvoor een specifieke opleiding niet hoeft te worden afgerond. Jongeren stoppen dan eerder met hun studie. Het Regionaal Bureau Leerplicht heeft de voortijdig schoolverlaters in 2024 via het Doorstroompunt benaderd. Hierbij wordt gestimuleerd terug naar school te gaan om alsnog de startkwalificatie te behalen. | ||||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet sporters (%)
2022 | 46,80 | 53,70 | 49,00 | |||||
Programma 6. Sociaal domein |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2023 | 5,00 | 4,00 | 5,00 | |||||
Het percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen in Zevenaar vertoont over de jaren 2020 t/m 2023 een stabiel beeld. Dit percentage bedraagt 4% en ligt onder het percentage in Gelderland (5%) en in Nederland (6%). |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2023 | 2,00 | 2,00 | 1,20 | |||||
Het aantal werkloze jongeren in de leeftijdscategorie 16 - 22 jaar laten over de 2020 t/m 2023 een stabiel beeld zien. Het beeld in Zevenaar is overeenkomstig het landelijk beeld van 2%. |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023 | 830,60 | 707,50 | 710,00 | |||||
De Nederlandse arbeidsmarkt komt in 2024 en 2025 in rustiger vaarwater na een turbulente periode tijdens de coronapandemie en het snelle herstel daarna. Dat is de kern van de landelijke arbeidsmarktprognose die UWV heeft uitgebracht. |
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo
2022 | 695,00 | 890,00 | 940,00 | |||||
Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken: |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2023 | 1,00 | 1,00 | 0,80 | |||||
Er zijn nog geen cijfers voor 2024 beschikbaar. |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2024 | 0,90 | 1,10 | 1,00 | 1,10 | 0,10 | |||
Een jeugdbeschermingsmaatregel wordt door de rechter opgelegd. Heel veel invloed hebben we daar niet op als gemeente. Cijfers voor 2024 zijn nog niet beschikbaar. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2024 | 12,10 | 12,80 | 12,40 | |||||
Er is een afname te zien ten opzichte van het vorig jaar. Zevenaar blijft wel iets boven het Gelders en landelijk gemiddelde. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2024 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | |||||
Het streven is om in de pas te lopen met het Gelders gemiddelde, dat is in 2024 gelukt. De inzet van jeugdreclassering is een maatregel die wordt opgelegd door een rechter. Daarmee is onze invloed beperkt en proberen we vooral te voorkomen dat jongeren in dergelijke trajecten terecht komen. Dat gebeurt o.a. door de inzet van jongerenwerk, Halt, Iriszorg, leerplicht, maatschappelijk werk. |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2022 | 195,10 | 216,90 | 205,00 | |||||
Het aantal lopende re-integratievoorzieningen laat een dalende tendens zien over de jaren 2019 t/m 2022. Dit is een gevolg van de daling van het aantal personen met een bijstandsuitkering. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2024 | 74,00 | 71,80 | 72,50 | 71,80 | 0,70 | |||
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking) is over de jaren 2020 t/m 2024 gestegen van 68,0 tot 71,8. Het beeld in Nederland laat een stijgingspercentage zien van 69,0 tot 73,1%. |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 292,40 | 252,00 | 250,00 | 252,00 | 2,00 | |||
De gemeente Zevenaar streeft naar een zo'n laag mogelijk aantal personen met een bijstandsuitkering. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners bevindt zich onder het landelijk en Gelders gemiddelde.
| ||||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu |
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2023 | 94,00 | 92,00 | 91,00 | 88,00 | 3,00 | |||
Het aantal kilo's huishoudelijk fijn restafval per inwoner over 2024 is 88 kg. Dit is op dezelfde manier berekend als voorgaande jaren, zonder de hoeveelheid grof restafval. |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit (%)
2022 | 29,00 | 31,50 | ||||||
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. | ||||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Demografische druk (%)
2024 | 74,30 | 80,10 | 80,10 | 80,10 | 0,00 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2024 | 933,00 | 871,00 | 805,00 | 805,00 | 0,00 | |||
Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2024 | 996,00 | 975,00 | 879,00 | 879,00 | 0,00 | |||
De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afvalbeheer en rioolbeheer zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2024 | 379,00 | 320,00 | 320,00 | 320,00 | 0,00 | |||
Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties. |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2023 | 9,60 | 2,70 | 9,60 | 10,20 | 0,60 | |||
De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. In 2024 zijn er ca. 213 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad. Voor de komende jaren zitten er voldoende woningen in het programma om de gemiddelde jaarproductie te kunnen bereiken. Dit neemt niet weg dat we te maken hebben met een aantal onzekerheden. Met name de stikstofproblematiek, netcongestie en beschikbaarheid van personeel (zowel intern als extern). |