Programma's

Bestuur en ondersteuning

0.Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Wij stellen in ons handelen goede dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties centraal. We willen meer gebruik maken van digitalisering om dienstverlening te verbeteren en zetten daarbij ook in op het versimpelen en digitaal toegankelijk maken van onze dienstverlening. We nemen onze inwoners serieus en betrekken hen actief bij het maken van ons beleid en de uitvoering.

Door vanuit respect, gelijkwaardigheid en transparantie te denken en te doen, zorgen we voor een goede basis voor de organisatie van morgen. We werken daarom ook aan strategisch personeelsbeleid.

De financiën van onze gemeente zijn op orde en dat willen we zo houden.

Ontwikkelingen

Organisatieontwikkeling en domeingericht werken
In 2024 hebben we gewerkt aan de organisatieontwikkeling met als doel om samen verder te bouwen aan een organisatie die goed in staat is om toekomstige taken, voortkomend uit veranderende eisen, politieke beslissingen of organisatorische overwegingen, effectief te organiseren. We maakten een start met de inrichting van 3 domeinen; Dienstverlening en Bedrijfsvoering, Fysiek en Sociaal. Begin 2024 hebben we met succes 3 domeinmanagers geworven en geselecteerd. De huidige managers zijn zorgvuldig in de nieuwe structuur geplaatst. De werving en plaatsing van 12 teammanagers is voltooid. Het werken in verschillende domeinen en daarbij horende teams helpt mee om de aansturing en beheersing binnen de organisatie effectiever en efficiënter te maken en om onze strategische slagkracht te vergroten.  Ook is er ingezet op de detaillering van structuren, processen en regelingen zodat het aansluit bij de nieuwe organisatiestructuur. Het organisatiebesluit biedt duidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden en vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van onze organisatie. Naast de structuurinrichting van onze organisatie vinden we het belangrijk om aandacht te geven aan het vinden van manieren hoe we beter met elkaar kunnen samenwerken. Hier maken we samen werk van door invulling te geven aan het Programma Organisatie in Ontwikkeling.

Bestuurlijk ambtelijk samenspel
Afgelopen jaar zijn er ook stappen gezet in de ondersteuning op de beeldvormende raadsbijeenkomsten. Onder leiding van een voorzitter uit de raad krijgen de discussies in 'informatieve raadsbijeenkomsten' nu een meer beeldvormend karakter. De (politieke) beeldvorming is een belangrijke plek in het besluitvormingsproces. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het bestuurlijk ambtelijk samenspel.

Toekomstbestendige regionale ICT-dienst (RID)  
In het tweede kwartaal 2024 hebben de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten besloten de I&A-visie en -strategie vast te stellen. Met als uitgangspunt de zogenoemde minimumvariant gaan we de komende jaren investeren om de RID en de ICT-samenwerking robuust en toekomstbestendig te maken. Daarbij is de opdracht meegegeven om de speerpunten nader uit te werken in prestatie-indicatoren. De gemeenten kunnen hiermee bijvoorbeeld richting geven aan de prioriteiten van de RID en hebben hiermee een objectieve manier om de prestaties te meten en te evalueren. Ook zal een overzicht worden gegeven van de inverdieneffecten die de investering in de RID zal gaan opleveren. In de tweede helft van 2024 is er gewerkt aan de realisatie van een aantal van de speerpunten uit de I&A-visie en -strategie. Onder meer het portfolioproces is geactualiseerd. Dit stelt te gemeente in staat om de juiste prioritering in projecten aan te brengen. Ook zijn verschillende formatieplaatsen ingevuld met vaste personeel. Het neerzetten van een robuuste ICT-samenwerking kost tijd en in 2024 zijn de eerste stappen hierin gezet.

Beleidskaders

  • Visie op dienstverlening 2024-2028
  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Liemerse gemeenten en SDL
  • Collegeprogramma 2022-2026  (2022)
  • Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet) 2023
  • Verordening controle financieel beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) 2023
  • Nota Verbonden partijen
  • Nota reserves en voorzieningen 2018
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid 2024
  • Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023
  • Nota garantiebeleid 2023
  • Normen- en toetsingskader 2023
  • Verordening Rekenkamer 2023
  • Verordening op de raadscommissies (3e wijziging, 2023)
  • Datastrategie 2023-2025
  • I&A-visie en -strategie 2023-2025  “Beter samen”

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

30.148

17,4%

120.773

73,0%

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 15:46:35 met de export van 06/12/2025 15:35:36