Volksgezondheid en duurzaamheid

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

11.090

10.858

11.238

380

Lasten

14.521

13.647

13.381

265

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

-3.432

-2.789

-2.144

646

Mutaties reserves

Baten

562

586

647

61

Lasten

0

92

330

-238

Totaal mutaties reserves

562

494

317

-177

Gerealiseerd resultaat

-2.869

-2.296

-1.827

469

Verschillenanalyse

7.

Volksgezondheid en milieu

7.1 Volksgezondheid en milieu - Volksgezondheid
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VGGM is lager. Een deel van de kosten is verantwoord onder de specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026'. Het overige voordeel betreft het uitgekeerde positieve resultaat over 2024 voor het onderdeel GGD. Per saldo bedraagt het voordeel € 81.000.

Lasten

81.000

V

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Volksgezondheid / Jeugdgezondheidszorg (SPUK Breed)
De specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed) bedraagt ruim € 912.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld zijn aan het eind van het jaar bekend en bedragen € 228.000 (nadeel). Tegenover de werkelijke lasten wordt het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed ingezet als dekking (zie ook toelichting voordeel onder baten bij dit taakveld).                            

Lasten

-228.000

N

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Volksgezondheid / Jeugdgezondheidszorg (SPUK Breed)                                        
De specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed) van het Rijk bedraagt ruim € 912.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld zijn aan het eind van het jaar bekend en bedragen € 228.000. Tegenover de werkelijke lasten wordt het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed ingezet als dekking (Voordeel € 228.000 / zie ook toelichting nadeel onder lasten bij dit taakveld).

Baten

228.000

V

I

7.2 Riolering - Klimaatregelingen    
Het budget 'Klimaatadaptatie Maatregelen Gemeente Zevenaar 2024-2027', gericht op het nemen van fysieke maatregelen ter beperking van klimaatrisico’s, heeft wegens capaciteitstekorten en vertraagde coördinatie tussen de drie deelnemende gemeenten binnen de DPRA-werkregio De Liemers een achterstand ontwikkeld in de uitvoering. Als gevolg hiervan is een deel van het beschikbare budget in 2024 niet besteed. De samenwerking binnen de werkregio blijft gebaseerd op het oorspronkelijke uitvoeringsprogramma, waarin alle projectuitgaven zijn opgenomen. Derhalve wordt het restant budget van 2024, als aanvulling op het budget van 2025, opnieuw aangevraagd bij de eerste voortgangsrapportage van 2025. Bij de lasten een voordeel van € 57.000.

Lasten

57.000

V

I

7.2 Riolering - Elektriciteit
De kosten zijn in totaal € 87.000 hoger. In 2024 is het budget voor elektriciteit verlaagd mede op basis van het voorschot en prijsdaling. Bij de eindafrekening blijkt dat er moet worden bijbetaald. Bij de lasten totaal een nadeel van € 87.000.

Lasten

-87.000

N

I

7.2 Riolering - Onderhoud en reparaties (vrijverval en mechanische riolering)
In 2024 zijn extra kosten gemaakt in verband met afwikkeling van calamiteit de Zwanenwaay in Babberich. Daarnaast meer reinigingen en inspecties van leidingen. Hiervoor en in verband met ziekte is extra capaciteit ingehuurd. Tevens zijn er meer onderzoekskosten gemaakt waaronder onderzoek verharding ' t Grieth. Bij de lasten een nadeel van € 225.000.

Lasten

-225.000

N

I

7.2 Riolering - Opbrengst rioolheffing
De opbrengsten riolering zijn een fractie hoger uitgevallen dan verwacht. Dit resulteert in een voordeel van € 61.000. Dit is 1,2 % van de totale begrote opbrengst.                           

Baten

61.000

V

I

7.2 Riolering - Riolering
Als gevolg van meer huisaansluitingen zijn de inkomsten hoger dan begroot. Totaal een voordeel bij de baten van € 19.000.

Baten

19.000

V

I

7.2 Riolering - Mutatie voorziening
In 2024 hebben we een positief resultaat behaald binnen riolering. Het voordeel uit de hogere opbrengsten rioolheffing en de vrijval voorziening belastingdebiteuren hebben we ten gunste gebracht aan de reserve. Het resterende resultaat is onttrokken aan de voorziening. Dit zorgt voor een voordeel van € 61.000.          

Baten

61.000

V

I

7.2 Riolering - Mutatie voorziening
In de voorziening was een storting begroot van € 615.000. Op basis van de storting in de voorziening conform het watertakenplan (€ 297.000) die heeft plaatgevonden geeft dit een een nadeel van € 318.000.  

Lasten

318.000

N

I

7.3 Afval - Afvalinzameling
Dit wordt enerzijds voornamelijk veroorzaakt door de extra bijdrage die de RDL aan de gemeente vraagt (€ 163.000). Dit als gevolg van een hogere bijdrage aan het aanbiedstation. Voor 8 stromen zijn de verwervingskosten bij verwerkers gestegen, verder zijn er door burgers meer betaalde stromen ingeleverd dan begroot. Wat een versterkende werking heeft. Anderzijds wordt dit veroorzaakt door de per saldo hogere inzamelkosten (€ 34.000). Dit heeft betrekking op hogere kosten voor inzameling containers en GFT en lagere kosten voor huishoudelijk restafval en PMD. Bij de lasten totaal een nadeel van € 197.000.

Lasten

-197.000

N

I

7.3 Afval - Afvalstoffenheffing   
Er is in totaal € 135.000 meer opbrengst afvalstoffenheffing (3,4 % van de begrote opbrengst) ontvangen dan verwacht.

Baten

135.000

V

I

7.3 Afval - Reiniging inhuur derden
De kosten van reiniging zijn als gevolg van extra inhuur in verband met ziekte hoger (zie ook baten).

Lasten

-138.000

N

I

7.3 Afval - Reiniging inhuur derden
De kosten van reiniging zijn als gevolg van extra inhuur in verband met ziekte hoger (zie ook lasten).

Baten

138.000

V

I

7.3 Afval - Mutatie voorziening
Er was oorspronkelijk een dotatie aan de voorziening afval geraamd van € 113.000. Door het negatieve resultaat op afval, mag er geen reserve gevormd worden. Dit geeft een voordeel van € 113.000.

Lasten

113.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid
Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor het vergroten van de capaciteit voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid met als doel het behalen van de doelstellingen van de Klimaatwet. De belangrijkste reden dat de gerealiseerde lasten aanzienlijk lager uitvallen dan de begrote lasten is dat de implementatie van de Lokale Isolatieaanpak eerder in 2024 gepland stond. Door de complexe Europese aanbestedingsprocedure kon de feitelijke implementatie pas eind 2024 starten, waardoor een deel van de begrote kosten naar 2025 verschuift. Daarnaast is het aantal aanvragen binnen de regeling Aanpak Energiearmoede flink teruggelopen, waardoor de kosten in 2024 lager zijn uitgevallen. De gemeente werkt aan een plan om de doelgroep beter te bereiken en te ondersteunen, en om deze middelen alsnog in te zetten voor het doel waarvoor ze bedoeld zijn. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 392.000.

Lasten

392.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2023-2025
In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2023-2025 was een bedrag van € 203.000 opgenomen voor 2024. De realisatie was € 91.000. De belangrijkste reden hiervoor is dat wij voor het stimuleren van energiebesparende maatregelen samenleving vanaf 1 juli 2024 een nieuwe samenwerking zijn aangegaan met Liemers Kunstwerk! voor de "Aanpak Energiecoaches". Het doel is de aanpak beter te positioneren en te verbreden, onder andere door fysieke ondersteuningspunten op te zetten in de bibliotheken van gemeente Zevenaar. De samenwerking startte door aanbestedingsverplichtingen pas in de tweede helft van 2024, terwijl dit oorspronkelijk vanaf begin 2024 gepland was. Hierdoor zijn bepaalde activiteiten nog niet uitgevoerd. Dekking van de lasten vindt plaats uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. Per saldo zijn de onttrekkingen uit de reserve en de lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 112.000.

Lasten

112.000

V

I

7.4 MIlieubeheer - Aanpak energiearmoede
Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak energiearmoede. Deze middelen kunnen tot en met 2027 ingezet worden. Eind 2022 is hiervoor een plan van aanpak opgesteld waarin wij ons richtten op de inzet van energiefixers. In de praktijk blijkt het echter lastig om de doelgroep te bereiken. Daarom wordt in de eerste helft van 2025 een plan van aanpak opgesteld met aanvullende activiteiten om de doelgroep beter te ondersteunen bij het verlagen van de energierekening. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een nadeel van € 53.000.

Lasten

-53.000

N

I

7.4 Milieubeheer - Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid
De uitvoering van de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid wordt gedekt door een SPUK-uitkering. De resterende middelen worden overgeheveld naar 2025. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 392.000.

Baten

-392.000

N

I

7.4 Milieubeheer - Aanpak energiearmoede
De uitvoering van de aanpak energiearmoede wordt gedekt door een SPUK-uitkering. De resterende middelen worden overgeheveld naar 2025. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een voordeel van € 53.000.

Baten

53.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Energietransitie
In navolging van het Klimaatplan 'Op weg naar een klimaatneutrale organisatie' wordt een gedragsstrategie opgesteld om de komende jaren bewustwording en duurzaam handelen onder medewerkers van gemeente Zevenaar te bevorderen. Door capaciteitsgebrek verschuiven deze werkzaamheden naar 2025. In 2024 een voordeel bij de lasten van € 15.000. Daarnaast zijn in 2024 diverse activiteiten georganiseerd om medewerkers van de gemeente Zevenaar te informeren over het transitiebudget. Dit heeft echter niet geleid tot aanvragen voor het gebruik van het budget voor extra verduurzamingsinvesteringen in bedrijfsvoering. Een voordeel bij de lasten van € 33.000. In totaal een voordeel bij de lasten van € 48.000.

Lasten

48.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Duurzaamheidsbeleid
In 2024 zijn in het kader van de 'Dialoog met de Samenleving' de straatgesprekken uitgevoerd en is een drietal dorpen/wijken geselecteerd om met de inwoners te komen tot een dorpsagenda. Nog niet alle prestaties zijn geleverd. Medio 2025 zullen de eerste resultaten gereed zijn. Daarnaast is in 2023 de campagne ZeveNaarMorgen gelanceerd om de transitie naar een duurzame samenleving dichter bij de inwoners te brengen en hen te activeren. Door capaciteitsgebrek zijn de geplande activiteiten voor 2024 niet gerealiseerd en verschuiven deze naar 2025. Per saldo een voordeel bij de lasten van € 32.000.

Lasten

32.000

V

I

7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Begraafplaatsen                           
De baten zijn in totaal € 71.000 hoger. Dit jaar is er meer uitgifte van nieuwe graven geweest en daarnaast is de achterstand met betrekking tot de verlengingen ingelopen. Bij de baten een voordeel van € 71.000.                                    

Baten

71.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2023-2025
Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve duurzaamheid van € 203.000. De werkelijke onttrekking is € 91.000. Per saldo zijn de lasten en onttrekkingen budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 112.000.

Baten

-112.000

N

I

0.10 Toevoeging reserves - Riolering
Op begrotingsbasis is geen rekening gehouden met een toevoeging aan de reserve riolering. De werkelijke toevoeging € 238.000 is hoger. Hierdoor hebben we meer gestort in de reserve riolering. Bij de onttrekkingen derhalve een nadeel van € 238.000.                  

Lasten

-238.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Afval
Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een onttrekking van 126.000. De werkelijke onttrekking aan de reserve afval is hoger € 298.000. Bij de ontrekkingen een voordeel van € 172.000.                      

Baten

172.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Riolering
Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve riolering van € 167.000. De werkelijke onttrekking € 175.000 is hoger. Hierdoor hebben we meer onttrokken uit de reserve riolering. Bij de onttrekkingen derhalve een voordeel van € 8.000.

Baten

8.000

V

I

Programma 7 Volksgezondheid en milieu - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

40.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 15:46:35 met de export van 06/12/2025 15:35:36