Wat hebben we gedaan?
7.1 Verbeteren van de volksgezondheid in Zevenaar | |
7.1.1 Wij optimaliseren de aanwezigheid van AED's in wijken en dorpen | 2022-2025 |
---|---|
Er zijn in de afgelopen periode al de nodige AED’s geplaatst in wijken en dorpen. We beoordelen in de komende periode of er nog aanvulling gewenst is en hoe we het beheer borgen. We onderzoeken een subsidieregeling, met name voor opleidingen. Crowdfunding en andere vormen van financiering willen we aanmoedigen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2024 is besloten de subsidieregeling Sport, Cultuur en Welzijn 2024 aan te passen. Er is een waarderingssubsidie toegekend aan Stichting Liemers Hartveilig voor het creëren van een dekkend AED-netwerk in wijk Zevenaar (m.u.v. Groot Holthuizen). De subsidieregeling voor de overige wijken blijft ongewijzigd. Ook heeft de gemeente een opdracht verstrekt aan stichting Liemers Hartveilig om namens de gemeente een AED-vlekkenplan te beheren, dit voor alle wijken in Zevenaar. Dit vlekkenplan is begin 2025 opgesteld. Eventuele blinde vlekken kunnen in het resterende deel van 2025 nog worden voorzien van AED's. Omdat de vlekkenkaart in 2024 niet bekend was, is het incidentele budget niet volledig gebruikt. Afhankelijk van de uitkomsten van het rapport kan in de eerste voortgangsrapportage 2025 voorgesteld worden het budget van 2024 alsnog aan te spreken om het netwerk (meer) dekkend te maken. | ||||
7.1.2 Wij werken aan verbetering van aanrijdtijden van ambulancezorg | 2022-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Met de VGGM blijven we in overleg om de aanrijdtijden van ambulance spoedritten te verbeteren in een aantal kernen. Daarbij houden we rekening met ontwikkelingen in de ambulancezorg, infrastructurele werken en positionering van de ambulanceposten in de regio. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Wij staan continu met de VGGM in verbinding over optimalisatie van de hulp-/dienstverlening. Aanrijdtijden zijn daarin onderwerp van gesprek, evenals infrastructurele werken en positionering van de ambulanceposten in de regio. De ontwikkelingen met betrekking tot woningbouw zijn daar ook mee verbonden. De raad(scommissie) is geïnformeerd over de aanrijdtijden en de context daaromheen. | ||||
7.1.3 Wij versterken de ondersteuning van (aanstaande) ouders en bieden van passende hulp aan kwetsbare (aanstaande) ouders | 2023-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Ook al in de fase voor de geboorte van een kind ondersteunen we kwetsbare (aanstaande) ouders. Hierbij sluiten we sinds 2020 aan bij het landelijke project Kansrijke Start voor alle kinderen. Binnen dit kader bieden we de doelgroep laagdrempelige ondersteuning thuis met initiatieven als Voorzorg en Nazorg voor kwetsbare (aanstaande) ouders en Sterk Ouderschap voor ouders die vragen om een steuntje in de rug. We willen dit aanbod uitbreiden met o.a. groepsbijeenkomsten voor aanstaande jonge ouders. Dit is wat de doelgroep zelf als wens heeft aangegeven. De inzet kan een preventieve werking hebben op de lange termijn. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2024 zijn wekelijkse inloopbijeenkomsten voor aanstaande ouders en jonge ouders gestart in Zevenaar. Verder hebben we een ontmoeting Kansrijke Start voor betrokken organisaties in Zevenaar georganiseerd. Dit heeft als resultaat opgeleverd dat kwetsbare zwangere vrouwen beter in beeld zijn en organisaties meer kennis hebben van de sociale kaart. Zo kunnen organisaties ouders sneller in contact brengen met passende hulp. Dit is een onderdeel binnen de uitwerking van de Brede SPUK GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord). Ook heeft de GGD binnen het project intensieve ondersteuning geboden bij kwetsbare jonge ouders thuis. Alle initiatieven zijn onderdeel van het Plan Kansrijke Start in Zevenaar. | ||||
7.1.4 Wij zetten ons in voor behoud van de ziekenhuiszorg in ziekenhuis Rijnstate Zevenaar | 2022-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Ziekenhuis Rijnstate Zevenaar blijft behouden voor Zevenaar en omgeving. Met handhaving van het huidige aanbod van zorg onderzoeken we mogelijkheden voor toevoeging van versterkende (specialistische) functies voor gezondheidszorg op deze locatie, bijvoorbeeld geriatrische voorzieningen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Geen bijzonderheden. | ||||
7.2 Inzetten voor uitsluitend gebruik van duurzame vormen van energie | ||||
7.2.1 Wij stimuleren maatschappelijke discussie, bewustwording en voorlichting over de energietransitie | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Samen met onze inwoners en bedrijven staan we voor de opgave energietransitie. Dat willen we bereiken door ons in te zetten op het besparen van het energieverbruik en op een overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame vormen van energie. Wij geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving, die een bijdrage leveren aan de energietransitie. We willen in dialoog met inwoners en andere betrokkenen samen een koers uit stippelen hoe Zevenaar in 2050 CO2 neutraal is. Samen met onze inwoners gaan we op zoek naar de beste alternatieve energiebronnen voor Zevenaar en op welke locaties deze het best gerealiseerd kunnen worden. Via het energieloket, energiecoaches en campagnes als Kids groen en duurzaam, energiebesparing woningvoorraad en door middel van informatievoorziening aan bedrijven (samen met de ODRA) zorgen we voor de nodige bewustwording en gedragsverandering. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Dialoog met de samenleving Campagne ZeveNaarMorgen | ||||
7.2.2 Wij verduurzamen onze eigen organisatie en vastgoed | 2025-2026 | |||
---|---|---|---|---|
De CO2-Prestatieladder zetten we in om als organisatie op de onderdelen energie inkoop, mobiliteit en eigen vastgoed (gemeentehuis, Turmac Cultuurfabriek en de gemeentewerf) 100% CO2-neutraal zijn. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Na de goedkeuring van het Klimaatplan 'Op weg naar een klimaatneutrale organisatie' in november 2023 door het college van B&W, is in juli begonnen met het opstellen van het uitvoeringsprogramma Klimaatneutrale Organisatie. Ook worden een klimaatmonitor en een duurzaamheidsrapportage ontwikkeld. In het uitvoeringsprogramma werken wij de doelstellingen uit op het gebied van CO2- en energiereductie en circulariteit. Het doel is om handelingsperspectief te bieden aan de organisatie: welke acties en maatregelen zijn nodig om de doelstellingen te halen? Volgens de oorspronkelijke planning zou het uitvoeringsprogramma eind 2024 klaar zijn, maar door de complexiteit van de taak en een gebrek aan capaciteit, is de oplevering uitgesteld naar de eerste helft van 2025. | ||||
7.2.3 Wij werken in de regio samen aan de regionale energiestrategie | 2023-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
Via de Groene Metropoolregio dragen wij bij aan de totstandkoming van een Regionale Energie Strategie (RES). Het RES moet de energietransitie, het overschakelen van fossiele energie naar duurzame energie, mogelijk maken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In het Uitvoeringsplan Regionale Energiestrategie (RES) Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen was de ontwikkeling van RES 2.0 als opvolging van RES 1.0 het uitgangspunt. In het Uitvoeringsplan staat aangegeven hoe de afspraken uit RES 1.0 uitwerking krijgen. Tegelijkertijd is er de afgelopen jaren veel veranderd en hebben we te maken met ontwikkelingen onder meer op het gebied van netcongestie en de Transitievisie Warmte. | ||||
7.2.4 Wij zetten in op energiebesparing | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
De energierekening wordt voor iedereen hoger, de noodzaak en urgentie van de energie- en warmtetransitie is en wordt belangrijker. Daarom moet iedereen mee kunnen doen. We maken slim gebruik van landelijke regelingen en subsidietrajecten. Kennis en kunde worden zoveel mogelijk gedeeld via bestaande platforms/kanalen (zoals het energieloket en energiecoaches). Deelname aan landelijke subsidieregelingen biedt de mogelijkheid van subsidie voor kleine energiebesparende maatregelen. Die deelname zetten wij voort. Ook onze eigen subsidieregeling voor toekomstbestendig wonen blijven we inzetten voor het stimuleren van energiebesparende maatregelen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Lokale Isolatieaanpak Soortenmanagementplan (SMP) Aanpak Energiearmoede | ||||
7.2.5 Wij verruimen de laadinfrastructuur voor elektrische auto's | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Via een laadvisie willen we aangeven hoe Zevenaar een bijdrage kan leveren aan de totstandkoming van een landelijk dekkend netwerk laadpalen. Wij sluiten daarbij aan op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), opgesteld door provincie, gemeenten, marktpartijen en netbeheerders. Wij werken daarvoor samen in de Samenwerkingsregio Oost. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum dat zich richt op slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen, beschikt over actuele cijfers en groeiscenario’s met betrekking tot de realisatie van (openbare) laadinfrastructuur. De gegevens van ElaadNL bevestigen dit beeld: in december 2024 zijn er 291 (semi-)publieke laadpunten gerealiseerd (één laadpaal bevat twee laadpunten). De relatieve afwijking tussen de gerealiseerde aantallen (semi-)publieke laadpunten en de prognose (middenscenario) in 2024 bedraagt -7,4%. Daarentegen waren er in december 2024 23 snellaadpunten gerealiseerd in de gemeente Zevenaar. De relatieve afwijking tussen de gerealiseerde aantallen snellaadpunten en de prognose (middenscenario) in 2024 bedraagt +13,6%. Deze gegevens tonen, in combinatie met de nog te realiseren proactieve laadpalen en het aantal resterende goedgekeurde posities voor laadpalen, aan dat de opgave voor publieke laadinfrastructuur volgens plan verloopt. | ||||
7.3 Werken aan een aardgasvrij Zevenaar in 2050 | ||||
7.3.1 Wij voeren de plannen van de Warmtevisie uit | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Het Nationaal Klimaatakkoord heeft de regie van de warmtetransitie bij de gemeenten neergelegd, om te komen tot alternatieven voor aardgas als warmtebron. In Zevenaar moeten ongeveer 20.000 woningen aardgas vrij worden, waarbij betaalbaarheid en betrouwbaarheid belangrijke uitgangspunten zijn. Dit hebben we vastgelegd in de Warmtetransitievisie (vastgesteld 2019). De planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is vanwege financiële afwegingen bij de kadernota 2020-2023 getemporiseerd. Er is afgesproken dat vanaf 2023 de verdere uitrol versneld opgepakt gaat worden. De planning wordt daarvoor geactualiseerd. In 2023 starten we de uitvoering van de warmtevisie. Daarin staat de aanpak van het energiezuiniger en aardgasvrij maken van de woningen in de gemeente Zevenaar. Per kern dorp, wijk of en buurt wordt bekeken welke de meest logische alternatieven voor aardgas zouden kunnen zijn en wanneer. Er wordt een termijn van 2 jaar ingepland voor overleg en planvorming met de bewoners. In Angerlo is al een pilot voor de warmtetransitie opgestart. Het opgestelde plan, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 september 2021, vormt de basis voor een uitvoeringsplan. Voor het opstellen daarvan wordt gewerkt door alle betrokken partijen (bewoners, woningcorporatie, netbeheerder en gemeente) samen in de Programma Organisatie Angerlo. De ervaringen en uitkomsten van deze pilot zijn waarschijnlijk goed bruikbaar voor de uitrol over rest van de gemeente. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Warmtevisie Uitvoeringsplan Angerlo | ||||
7.3.2 Wij zetten in op een warmtenet en het gebruik van restwarmte | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Met de woningbouwcorporaties en de provincie onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van een warmtenet voor de stad Zevenaar. Daarvoor is in 2020 een plan opgesteld. De onderzoeksresultaten geven aanleiding over te gaan tot een intentieovereenkomst (einde 2022) en vervolgens toe te werken naar een samenwerkingsovereenkomst (2023) met als doel de aanleg van een warmtenet. Op het Gelders Eiland is een businesscase in ontwikkeling voor het gebruik van de restwarmte van de steenfabriek in Spijk. De provincie, de gemeente en andere partijen dragen ook bij in de kosten van dit onderzoek. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Rol- en positie gemeente Warmtenet stad Zevenaar Warmtenet Spijk | ||||
7.4 Werken aan een volledig circulaire economie in 2050 | ||||
7.4.1 Wij zetten ons in voor het keurmerk Fairtrade gemeente | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Met de werkgroep Fairtrade gemeente Zevenaar zetten we ons in om het keurmerk Fairtrade gemeente te verwerven. De voorbereidingen zijn nagenoeg afgerond. Naar verwachting kan het keurmerk nog in 2022 worden aangevraagd en vindt toekenning plaats in 2023. Dat is een eerste stap naar verantwoord inkopen tegen een eerlijke prijs. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | ||
In 2024 was de werkgroep weer actief tijdens de jaarlijkse avondvierdaagse, dit keer in Zevenaar. Daar werden Fairtrade bananen uitgedeeld aan de wandelaars. Ook was de werkgroep meerdere keren aanwezig op de weekmarkt in Zevenaar, waar bezoekers een Fairtrade kop koffie konden drinken. Daarnaast is de werkgroep een samenwerking aangegaan met Stichting Activiteitencommissie Zevenaar onder pijler 7 'Aardig voor de aarde' van de 7-Aardigheden. In 2024 sloten ook nieuwe ondernemers en instellingen zich aan bij de campagne. Het totaal aantal deelnemers is nu 45. In 2024 heeft de werkgroep Fairtrade Gemeente een verdiepingsplan opgesteld. Dit plan bevat acties en maatregelen om Fairtrade beter onder de aandacht te brengen van inwoners, bedrijven en instellingen. Een probleem waar de werkgroep tegenaan loopt, is de lage bezetting van vrijwilligers. Op dit moment heeft de werkgroep nog maar twee actieve vrijwilligers, die zich enkele uren per week inzetten voor de campagne. Helaas blijkt dat twee vrijwilligers niet genoeg zijn om de benodigde acties en maatregelen uit te voeren en de titel Fairtrade Gemeente te behouden. Pogingen om nieuwe vrijwilligers aan te trekken hebben tot nu toe weinig resultaat opgeleverd. | ||||
Voorstel raad | ||||
Kennisnemen van de stand van zaken. | ||||
7.4.2 Wij werken aan de opgave circulaire economie, ook via de Groene Metropoolregio | 2023-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen. Het vormt een gesloten kringloop, waarin producten en grondstoffen hun waarde behouden. Zevenaar heeft als doelstelling in 2030 50% en 2050 100% circulair te zijn. Via een routekaart circulaire economie zetten we routes uit om dat doel te bereiken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | ||
Circulaire routekaart Regionale samenwerking | ||||
7.4.3 Wij vernieuwen het afvalbeleid | 2024-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval bij hoogbouw is het laatste grote onderdeel van de harmonisatie van het afvalbeleid. Ook het nieuwe aanbiedstation op 7Poort nadert zijn voltooiing. In 2023 kunnen we de effecten van deze ontwikkelingen op het afvalaanbod en de afvalscheiding in kaart brengen. Mede op basis daarvan moet de gemeente brengen we in beeld hoe we verder willen met het afvalbeleid in de toekomst, welke doelen wij nastreven en welke middelen hiervoor nodig zijn. Hierna volgt actualisatie van het afvalstoffenbeleid. Wij moeten daarnaast bepalen hoe wij in overleg met de gemeente Montferland gevolg willen geven aan het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de Reinigingsdienst De Liemers (RDL). |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In januari 2024 is een notitie behandeld in de raad om het ambitieniveau vast te stellen. In de vergadering van juni 2024 heeft de raad een Plan van Aanpak vastgesteld voor de inzameling van luier- en incontinentiemateriaal. Er zijn tijdelijke rolcontainers voor luiers- en incontinentiemateriaal geplaatst eind 2024. Er loopt op dit moment een aanbesteding voor het plaatsen van ondergrondse containers voor luiers- en incontinentiemateriaal. Eind 2025 worden de maatregelen geëvalueerd. Na de evaluatie van de maatregelen stellen wij eventueel aanvullende maatregelen voor in een beperkt afvalstoffenplan conform het besluit van de raad van 26 juni 2024. | ||||
7.5 Voorbereiden op klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor wateroverlast, hitte, verdroging en overstroming | ||||
7.5.1 Wij nemen maatregelen ter voorkoming van wateroverlast en droogte | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Het klimaat verandert en daar moeten wij op inspelen. Wij hebben samen met de gemeenten Westervoort, Duiven en het Waterschap Rijn en IJssel het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie in de Liemers vastgesteld. Hierin is het beperken en voorkomen van wateroverlast en droogte ten gevolge van klimaatverandering geregeld. Het beperken en voorkomen van hittestress is hierin nog niet geregeld. In het uitvoeringsplan is gekozen voor het scenario, waarin is gezocht naar zoveel mogelijk samenloop met andere ingrepen en aanpakken binnen gemeente Zevenaar. Maatregelen die worden getroffen in het kader van klimaatadaptatie dragen vaak ook bij aan andere doelen. De kosten van de klimaatmaatregelen worden gedekt uit het watertakenplan. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Zoals in het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie beschreven worden klimaatmaatregelen aangelegd wanneer er zich kansen voordoen op termijn, met andere woorden 'meekoppelen waar het kan'. Afgeronde taken: Daarnaast lopen in Liemers verband de volgende projecten: | ||||
7.6 Verbeteren van de luchtkwaliteit | ||||
7.6.1 Wij onderzoeken de mogelijkheden van verbeteren van de luchtkwaliteit | 2023-2024 | |||
---|---|---|---|---|
Een goede luchtkwaliteit is belangrijk voor een gezonder en langer leven, met meer kwaliteit. Inzetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit is daarom essentieel. We onderzoeken mogelijkheden voor subsidie of cofinanciering voor projecten die hiertoe bijdragen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |
Op 19 maart 2024 heeft het college besloten om toe te treden tot het Schone Lucht Akkoord (SLA). Vanwege de beschikbare capaciteit (een voorwaarde van het SLA) is het SLA in het vierde kwartaal 2024 ondertekend. De raad is door middel van een RIB geïnformeerd (20 maart 2024 met nummer 2024-415). | |||
Voorstel raad | |||
Wij stellen voor om dit resultaat af te sluiten. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken. | 890 |
---|---|---|
Reinigingsdienst de Liemers (RDL) | RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente. | 2.499 |
Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren | ||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2024 | Realisatie | Verschil |
---|
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2023 | 94,00 | 92,00 | 91,00 | 88,00 | 3,00 | |||
Het aantal kilo's huishoudelijk fijn restafval per inwoner over 2024 is 88 kg. Dit is op dezelfde manier berekend als voorgaande jaren, zonder de hoeveelheid grof restafval. |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit (%)
2022 | 29,00 | 31,50 | ||||||
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. |