Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

280

502

680

178

Lasten

7.019

6.933

7.226

-292

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

-6.738

-6.431

-6.546

-115

Mutaties reserves

Baten

202

46

49

2

Lasten

0

45

45

0

Totaal mutaties reserves

202

1

4

2

Gerealiseerd resultaat

-6.537

-6.429

-6.542

-113

Verschillenanalyse

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
- Voor het opstellen van de mobiliteitsvisie is voor 2024 € 38.000 beschikbaar gesteld. De werkelijke lasten bedroegen € 53.000. Een overschrijding van € 15.000. De verklaring hiervoor is dat de kosten van een enquête in het centrum en het uitwerken van ontwerpen voor het centrum niet opgenomen waren in het begrote budget.
- Daarnaast zijn in 2024 inhuurkosten voor het opstellen van de mobiliteitsvisie en kleding voor de chauffeurs van de buurtbus ten laste van de subsidie sterk bestuur - verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat gebracht. Dit bedrag wordt volledig gedekt uit een provinciale subsidie. Bij de lasten een nadeel van € 44.000 (zie ook bij baten).
- Om toenemende meldingen over verkeer binnen een redelijke termijn af te doen is extra hulp ingeschakeld. Hierdoor konden de situaties zorgvuldig worden geïnventariseerd, beoordeeld en van advies worden voorzien. De inzet van extra capaciteit heeft geleid tot € 13.000 aan hogere kosten dan oorspronkelijk voorzien. Tenslotte is op een aantal onderdelen een voordeel op de lasten gerealiseerd van € 5.000. In totaal een nadeel in 2024 van € 67.000.

Lasten

-67.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor het project 'verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat' worden gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn de baten en lasten voor dit onderdeel in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een voordeel van € 44.000.

Baten

44.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Gladheidsbestrijding
- Vanwege gladheid is meer ingehuurd dan voorzien (€ 16.000).
- Er zijn in totaal 4 voertuigen omgebouwd van handmatig strooien naar automatisch strooien op basis van GPS. Dit maakt het aantal handelingen voor de medewerkers minder. Het wordt voor meer mensen mogelijk om de werkzaamheden uit te voeren en het komt de efficiëntie ten goede (€ 28.000).
- Daarnaast licentiekosten voor gladheidsbestrijding (€ 18.000).
Bij de lasten totaal een nadeel van € 62.000.

Lasten

-62.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Openbare verlichting
In 2024 is het budget voor electriciteit verlaagd mede op basis van het voorschot. Bij de eindafrekening blijkt dat er moet worden bijbetaald (€ 47.000). Daarnaast zijn er meer storingen geweest (€ 12.000). Bij de lasten totaal een nadeel van € 59.000.

Lasten

-59.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Ook krijgen we een vergoeding voor de aanleg van nieuwe inritten. Deze ontvangsten voegen we aan de voorziening wegen toe, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze vergoeding is € 165.000 hoger dan begroot. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een voordeel van € 165.000.

Baten

165.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Ook krijgen we een vergoeding voor de aanleg van nieuwe inritten. Deze ontvangsten voegen we aan de voorziening wegen toe, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze vergoeding is € 165.000 hoger dan begroot. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een nadeel van € 165.000.

Lasten

-165.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De kosten op materiaal / levering diensten zijn mede als gevolg van prijsstijgingen hoger dan begroot (nadeel € 34.000), daarnaast is de doorbelasting vanuit andere afdelingen hoger per saldo (nadeel € 21.000).
De rentekosten zijn lager in verband met het doorschuiven van een aantal investeringen waardoor de afschrijving later start dan gepland (voordeel € 27.000).

Lasten

-28.000

N

I

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

57.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 15:46:35 met de export van 06/12/2025 15:35:36