Wat hebben we gedaan?
1.1 Bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit | |
1.1.1 Wij voorkomen dat jongeren overlast op straat veroorzaken en treden op tegen van overlast gevende en/of criminele jeugdgroepen | 2022-2026 |
---|---|
We zetten in op preventief jongerenwerk buiten de organisatie (outreachend) in Zevenaar. Dit jongerenwerk houdt in dat de jongerenwerkers ondersteuning bieden binnen de leefwereld van de jongeren. In 2022 start een pilot jongerenwerk op straat. Dit wordt in 2023 geëvalueerd. Bij preventief beleid kijken we ook naar maatregelen om te voorkomen dat jongeren overlast veroorzaken. Voldoende speel- en sportvoorzieningen en locaties voor het organiseren van activiteiten voor jongeren kunnen preventief werken en overlast elders beperken of voorkomen. Voor de aanpak van overlast veroorzakende en/of criminele jeugdgroepen werken we samen met betrokken partijen op basis van het in 2022 afgesproken convenant. Gezien de ontwikkeling van de problematiek met overlast veroorzaakt door jeugdigen in onze gemeente willen we, naast het outreachend jongerenwerk, de inzet van jeugdboa's onderzoeken. Een jeugdboa richt zich specifiek op jeugdigen en de daarbij horende overlast. De inzet van een jeudgboa gaat een stap verder dan het jongerenwerk en kan een repressief karakter aannemen. De jeugdboa kan handhavend optreden. In 2023 start een pilot met de inzet van jeugdboa’s. Belangrijk hierbij is dat we deze problematiek vanuit inhoud en bestuurlijk-ambtelijke inzet integraal benaderen vanuit beide prevalente belangen: zorg voor onze jongeren en zorg voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Jongerenwerk en jeugdgroep Pilot jeugdboa's | ||||
1.1.2 Wij zetten in op het terugdringen van meldingen van personen met verward gedrag en betere begeleiding naar passende hulp | 2022-2024 | |||
---|---|---|---|---|
Er kan sprake zijn van ordeverstorend verward gedrag bij bepaalde ziektebeelden, verslavingsproblematiek of andere onderliggende psychosociale problemen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is van cruciaal belang voor het integraal bieden van ondersteuning voor kwetsbare inwoners met multiproblematiek en begeleiding naar passende hulp. We beschrijven onze integrale aanpak op het gebied van preventie en dienstverlening in een lokaal plan kwetsbare inwoners. Dit doen we samen met maatschappelijke partners, ervaringsdeskundigen en (vertegenwoordigers van) inwoners. Lokaal richten we ons op voorzieningen als respijtzorg en tijdelijke opvang. We werken daarbij via de lijn: voorkomen en signaleren – dienstverlening – toezicht en handhaving. Regionale voorzieningen gelden als vangnet. Veiligheid en handhaving is het sluitstuk van de keten. We werken samen met de politie indien er sprake is van verstoring van de openbare orde en veiligheid, maar ook wanneer er sprake is van zorgvragen die door politie geconstateerd worden. Vanuit deze samenwerking zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlast gevende personen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | ||
In 2024 is de pilot wijk-GGD gestart. De wijk-GGD krijgt meldingen binnen vanuit de politie rondom mensen met onbegrepen gedrag. De wijk-GGD triageert of de inwoner al bij een zorgaanbieder bekend is en zet de melding naar hen door. Wanneer een inwoner nog niet bekend is bij een zorgaanbieder gaat de wijk-GGD bij de inwoner langs om te bespreken welke zorg het best passend is. De pilot Zorg en Veiligheid is omgezet naar een vaste bezetting door het aannemen van drie vaste procesregisseurs. Er wordt een groeiende groep mensen met verward - en/of onbegrepen gedrag verwacht waarbij de oorzaak ligt in dementie. We zijn daarom een dementiescan aan het uitvoeren zodat we weten welke punten wij nog moeten verbeteren om een dementievriendelijke gemeente te worden. | ||||
Voorstel raad | ||||
Het jaar gereed van dit resultaat staat op 2024. Wij stellen voor om dit aan te passen in 2025 om u te kunnen blijven informeren. | ||||
1.1.3 Wij vergroten en bewaken de veiligheid en leefbaarheid in alle kernen | 2022-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
Samen met onze inwoners werken we aan een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt. Thuis en op straat, in het dorp en de stad én in het buitengebied. We werken hiervoor samen met partners vanuit het werkveld, zoals de politie en partners vanuit het RIEC-verband. Het RIEC is het Regionale Informatie- en Expertise Centrum dat zich richt op bestrijding van ondermijnende criminaliteit. We zorgen voor een veilige en prettig leefbare gemeente. Hierbij hebben we een aantal speerpunten:
Regionaal, vanuit het RIEC, maar ook door de Provincie Gelderland wordt geïnvesteerd in de aanpak van ondermijning op verschillende vlakken. Willen we hiervan profiteren dan is nu het moment om hieraan deel te nemen. Zo zijn we gestart met Ariadne (aanpak vakantieparken). Er is een Districtelijk ondermijningsteam ingesteld dat kan ondersteunen bij integrale controles en is er een platform veilig ondernemen actief, dat zich specifiek richt op het buitengebied. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Kernteam Ondermijning Beleidsregel drugshandel op straat Witte voetjesactie Training Zevenaar Academie | ||||
1.2 Met toezicht en handhaving inzetten op naleving van de regelgeving | ||||
Doorlopend |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM) | De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden. | 5.003 |
---|---|---|
Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren | ||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2024 | Realisatie | Verschil |
---|
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 1,20 | 0,80 | 0,50 | 0,80 | 0,30 | |||
We zitten al behoorlijk laag in Zevenaar ten opzichte van het Gelders gemiddelde. Samen met de buurtwhatsappgroepen, politie en gezamenlijke acties proberen we inwoners te waarschuwen voor inbraken. |
Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 6,15 | 8,21 | 6,31 | 8,21 | 1,90 | |||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het vervaardigen, handelen en bezitten van drugs is strafbaar gesteld als misdrijf. Het aantal door de politie geregistreerde drugsdelicten in Zevenaar ligt iets boven het Gelders gemiddelde. Het streven is om naar het Gelders gemiddelde te dalen. We zetten met onze preventieve ondermijningsaanpak in op het voorkomen van (o.a.) drugsdelicten, maar in ons gebied is het zeker een probleem waar we mee te maken hebben. |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 3,50 | 2,30 | 2,40 | 2,30 | 0,10 | |||
Zevenaar scoort sterk onder het Gelders gemiddelde. We blijven sturen op een verdere daling van het aantal geweldmisdrijven. |
Politieregistraties overlast door verward persoon (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 80,00 | 46,00 | 35,00 | 46,00 | 11,00 | |||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het aantal politieregistraties van overlast met verwarde personen is een nieuw opgenomen beleidsindicator. In 2024 kwam Zevenaar ver onder het Gelders gemiddelde uit. Nu in 2024 zitten we op 46 politieregistraties. De overlast door personen met verward gedrag is hoog, toch zitten we onder het Gelders gemiddelde. Met onze aanpak hopen we dat we uiteindelijk resultaten te zien en dat dit cijfer gaat dalen. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 4,90 | 4,00 | 4,00 | 4,00 | 0,00 | |||
Helaas zijn we iets gestegen ten opzichte van 2023. Desondanks scoren we nog onder het Gelders gemiddelde. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2024 | 8,00 | 11,00 | 9,00 | 11,00 | 2,00 | |||
De verwijzingen naar Halt zijn hoger dan het Gelders gemiddelde. Meer Zevenaarse jongeren krijgen een doorverwijzing naar Halt. Mogelijk is dit een effect van de verbeterde samenwerking in het zorg- en veiligheidsdomein, zodat we jongeren eerder en beter in beeld krijgen. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 1,80 | 0,70 | 0,80 | 0,70 | 0,10 | |||
In 2024 zien we een daling in de cijfers. We hopen dit lage cijfer de aankomende jaren vast te houden. |