Paragrafen

Lokale heffingen

Algemeen

Inleiding

De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende belastingen, heffingen en retributies. De lokale belastingen bestaan uit algemene belastingen, bestemmingsheffingen en retributies. De opbrengsten van de algemene belastingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2024 golden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze heffingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het gehanteerde inflatiepercentage voor 2024 is 7,5% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.

Beleidskaders

Een essentieel kader is de beperking dat lokale belastingen en heffingen niet afhankelijk gemaakt mogen worden van inkomen, winst of vermogen. Inkomenspolitiek is voorbehouden aan het Rijk. De specifieke beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen.

Opbrengsten

Bedragen x € 1.000

Belastingen en heffingen

Begroting primitief 2024

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil

Belastingen

Belasting op eigendom woningen

8.826

8.826

8.862

36

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

5.948

5.948

6.041

93

Precariobelasting

37

37

45

8

Precariobelasting kabels en leidingen

0

0

0

0

Reclamebelasting

105

105

101

-4

Toeristenbelasting

382

382

394

12

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.063

965

924

-41

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

123

86

-37

Totaal belastingen

16.454

16.386

16.453

67

Heffingen (excl. reservemutaties)

Leges - burgerzaken

110

140

147

7

Leges - paspoorten en rijbewijzen

769

947

826

-121

Leges - opstellen en handhaven APV

60

60

68

8

Marktgelden

36

36

26

-10

Afvalstoffenheffing

4.097

3.971

4.106

135

Lijkbezorgingsrechten

135

135

205

70

Leges - omgevingsvergunningen

891

991

1.015

24

Leges - ruimtelijke ordening

16

16

0

-16

Leges - welstand

43

63

71

8

Rioolheffing

5.101

4.941

5.002

61

Totaal heffingen (excl. reservemutaties)

11.258

11.300

11.466

166

Totaal belastingen en heffingen

27.712

27.686

27.919

233

Overzicht kostendekkendheid

Heffingsoort
(bedragen x € 1.000)

Begroting 2024

Rekening 2024

Taakveld

Over head

Baten

Dekkings %

Taakveld

Over head

Baten

Dekkings %

Afvalstoffenheffing

4.018

79

4.097

100%

4.267

136

4.403

100%

Rioolheffing

4.408

693

5.101

100%

4.382

850

5.232

100%

Lijkbezorging

320

185

135

27%

299

185

205

42%

Marktgelden

38

9

36

77%

40

9

26

53%

Leges:

Titel 1 Algemene dienstverlening

722

303

879

85%

1.002

361

1.080

79%

Titel 2 Omgevings- vergunningen

528

372

911

99%

565

242

1.056

134%

Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn

120

102

51

23%

49

41

58

64%

Totaal leges

1.370

776

1.841

85%

1.616

644

2.194

97%

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden op basis van de publicatie van COELO. De gemiddelde lastendruk is een zo'n goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de lastendruk iets afwijken van andere publicaties.

Belastingsoort

2023

2024

Afvalstoffenheffing

183

198

OZB eigendom woning

405

438

Rioolheffing

233

243

Kwijtschelding en oninbaar

Inleiding
Inwoners die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is bij de kwijtschelding gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.
Binnen deze beperkte beleidsvrijheid heeft uw raad in haar Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen o.a. bepaald voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en maakt uw raad gebruik van de mogelijkheid het percentage van de kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen rond of op 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking kan komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.

Kengetallen
Aantal kwijtscheldingsverzoeken:
Geautomatiseerd toegekend: 288 aanslagbiljetten
Aantal handmatige verzoeken: 501
-   Waarvan 237 geheel of gedeeltelijk  toegekend
-   Waarvan 243 afgewezen
-   Waarvan   21 ingetrokken/retour       

Aantal vorderingen oninbaar en op welke gronden:
In 2024 zijn er ongeveer 512 vorderingen over de heffingsjaren tot en met 2024 oninbaar geleden.   
De gronden waarop een vordering oninbaar kan worden geleden zijn:
-   Op voorstel van de deurwaarder, geen verhaalsmogelijkheden;
-   Overleden, erfgenamen niet traceerbaar;
-   Oninbaar schuldhulpverlening;
-   Oninbaar failliet;
-   Oninbaar vertrokken onbekend waarheen.

Aantal vorderingen overgedragen aan deurwaarder in 2024: 912

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 15:46:35 met de export van 06/12/2025 15:35:36