Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

8.1 Zorgen voor een geschikte woning voor iedereen

8.1.2 Wij zetten een doorstroommakelaar in

2023-2026

Een doorstroommakelaar adviseert inwoners (op eigen verzoek) over welke woonsituatie het beste bij hen past. We vragen hiervoor bij een provincie een bijdrage aan vanuit de Verhuiscoachregeling.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Niet volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De gemeente Zevenaar is de focusgemeente voor de Provincie Gelderland waar de verhuiscoach voor sociale huurwoningen wordt ingezet, samen met Duiven, Westervoort en de woningcorporaties.
De verhuiscoach is gestart op 1 januari 2025 en richt zich in de eerste helft van het jaar op de sociale huurmarkt. In de tweede helft komen ook de koopwoningen en vrije huurmarkt aan bod.
Een werkgroep (provincie / gemeenten / corporaties) werkt in 2025 het project verder uit, waarna het in het derde kwartaal wordt geëvalueerd en er een vervolgplan wordt opgesteld om de doorstroming te bevorderen en het project te continueren.

8.1.3 Wij maken jaarlijks prestatieafspraken met woningcorporaties

2023-e.v.

In de prestatieafspraken met de woningcorporaties zetten we in op het toevoegen van sociale huurwoningen (30% van de toegevoegde woningvoorraad) en middeldure huurwoningen. Daarnaast zetten we in op verduurzaming bij bestaande woningen en bespreken we de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de corporaties.
In de raamovereenkomst met de corporaties is 25% sociale huur opgenomen, deze passen we aan naar 30%. Wij hebben geen beleid op middeldure woningen, dit is ook niet opgenomen in woonvisies. Dat gaan we nu wel doen. Hiervoor is het nodig om de woonvisies te actualiseren. Daarin gaan we opnieuw de definitie bepalen van wat we betaalbaar vinden, rekening houdend met de huidige marktsituatie en prijsontwikkeling. Daarbij kijken we ook naar instrumenten zoals erfpacht en startersleningen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Voor 2025 zijn de afspraken vastgelegd in een verbeterde opzet, gebaseerd op de woonzorgvisie Zevenaar 2024-2028. De afspraken voor 2024 zijn allemaal gestart en/of afgerond.
De nog openstaande afspraken blijven onze aandacht houden en worden begin 2025 opgepakt.

8.1.4 Wij stellen een woningbouwplan voor een continue bouwstroom op en geven uitvoering aan dit plan

2022-2026

In dit plan staat aangegeven welke woningbouw (nieuwbouw) op welke locaties de komende jaren plaatsvindt. Dit plan is afgestemd op de woningbouwbehoefte.
Wij streven naar een continue bouwstroom door het toevoegen van 150-200 woningen per jaar. Wij kijken naar mogelijkheden om woningen sneller te realiseren. Bouwen met nieuwe technieken, bijvoorbeeld fabrieksmatig (prefab) en alternatieve materialen zoals hout, bieden kansen voor versnelling van de realisatietijd. Daarnaast bekijken we hoe wij het proces nog effectiever kunnen inrichten.
Voor leegkomende of leegstaande gebouwen bekijken we of deze een nieuwe functie kunnen krijgen, bij voorkeur wonen. We gaan hiervoor het gesprek aan met eigenaren van leegstaande objecten om te kijken of deze zich lenen voor functieverandering. Dit kan het geval zijn voor individuele objecten maar ook voor een groter gebied dat om herstructurering vraagt. Als het om ons eigen vastgoed gaat zetten we in op een combinatie van maatschappelijke functies en wonen.
Er moet voldoende capaciteit zijn om goed uitvoering te kunnen geven aan de ambitieuze bouwopgaven (meer bouwen, strakke vergunningverlening) en om uitvoering te kunnen geven aan de Omgevingswet (o.a. kortere procedures, participatie, integrale besluitvorming).

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Niet volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. In het jaar 2024 zijn er 213 woningen opgeleverd. De komende jaren is onze inzet om het aantal afgesproken woningen te blijven realiseren. Om die reden investeert de gemeente in de ontbrekende grondposities door een meer situationeel grondbeleid te voeren met als doel om meer regie te kunnen voeren op de woningbouwproductie.

8.2 Uitvoeren van de Omgevingswet en ruimtelijke projecten

8.2.1 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Groene Groeiregio

2023-2025

Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. In de regio geven we uitvoering aan twee speerpunten:
• Wonen in balans: Versnellen van de woningbouw (uitvoering Woondeal).
• Leefomgeving: Verbinden van de ruimtelijke opgaven (Opstellen verstedelijkingsstrategie en het ondertekenen van het verstedelijkingsakkoord).

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Wij werken met de Woondeal 2.0, met als voornaamste doel de versnelling van woningbouw, het aanpakken van woningnood en het realiseren van betaalbare woningen.
Samen met de Liemerse gemeenten en de provincie Gelderland hebben we de spoorzone binnen de kernen Duiven, Westervoort en Zevenaar aangedragen bij het Rijk als kandidaat voor grootschalige woningbouw ontwikkeling. In de gebiedsuitwerking zijn de potenties en randvoorwaarden in kaart gebracht met aansluitend een werkbezoek en besluitvorming in 2025.
Er zijn stappen gezet in de uitvoering van het afsprakenkader huisvesting aandachtgroepen en de huisvesting van arbeidsmigranten.  
De GMR was aanwezig bij de door het ministerie georganiseerde “Woontop” en ondertekende afspraken met als doelstelling om sneller te bouwen via typegoedkeuring van woningen.
Voor het Regio Deal voorstel Toekomstbestendig Bouwen is de subsidiebeschikking afgegeven, waarmee een Rijksbijdrage van €1,37 miljoen is toegekend. Ook zijn investeringsovereenkomsten met meerdere marktpartijen ondertekend. Met deze zekerheden kan de programmaorganisatie voor toekomstbestendig bouwen worden opgezet en verder ontwikkeld, waarna de deelprojecten en activiteiten snel kunnen worden opgepakt en uitgevoerd.

Leefomgeving
Verbinding van de ruimtelijke opgaven in regionaal verband. Er wordt gewerkt aan het gebiedsprogramma De Liemers waarin meer concreet uitvoering wordt gegeven aan de opgaven zoals die zijn vastgesteld in het regioarrangement van provincie en GMR AN (2023) en de Verstedelijkingsstrategie GMR ANF(2022), die beide door de raad zijn vastgesteld.

8.2.2 Wij geven uitvoering aan de Omgevingswet

2022-2026

Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Of dat ook de definitieve datum is, zal in oktober blijken. Belangrijk is namelijk dat de ICT-problemen verholpen zijn. De implementatie van de Omgevingswet heeft een structureel effect op de gemeente als organisatie (groeiende, krimpende en veranderende capaciteit, legesopbrengsten, vervallen taken en nieuwe taken). Daarbij biedt de stelselwijziging veel decentrale beleidsruimte (keuzevrijheid) die effect gaat hebben op de organisatie en de financiën. De VNG heeft in samenwerking met een aantal gemeenten het Structureel Effectenmodel Omgevingswet ontwikkeld. Aan de hand van dit model zijn de structurele effecten van de Omgevingswet in beeld gebracht. Omdat er nog inhoudelijke beleidskeuzes gemaakt moeten worden is uitgegaan van een aantal aannames over o.a. vroegtijdige participatie, overname van de zogenaamde bruidsschat en de opzet van de nieuwe omgevingsplannen (globaal of gedetailleerd). De beschikbaar gestelde budgetten voor de invoering van de Omgevingswet zijn deels nog beschikbaar voor de transitiefase, maar behoeven wellicht nog aanvulling.

De Omgevingswet vereist het vaststellen van een omgevingsvisie en 1 omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente. Bij het opstellen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan onderzoeken we ook de mogelijkheden voor welstandsvrij bouwen en houden we de taakstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit tegen het licht. Ook verkennen we of (gedeelten van) werklocaties te transformeren zijn naar woongebieden.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 ingevoerd. Sinds die tijd werken we met nieuwe werkwijzen en ict-applicaties aan vergunningsaanvragen en conceptverzoeken. Als onderdeel van de Omgevingswet moeten gemeenten een omgevingsvisie vaststellen. In 2024 is deze visie met veel participatie tot stand gekomen. Besluitvorming vindt in 2025 plaats. Verder moeten gemeenten komen tot 1 omgevingsplan voor de hele gemeente. Dit moet uiterlijk 2031 zijn vastgesteld. In 2024 is als pilot gestart met het opstellen van een omgevingsplan voor een afgebakend gebied (Angerlo). Dit is gedaan op basis van de bestaande regels. De pilot wordt in de eerste helft van 2025 afgerond. Leerervaringen benutten we om tot de aanpak voor het omgevingsplan voor de gehele gemeente te komen.

8.2.3 Wij intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen

2022-2026

Inwoners betrekken we meer en op het juiste moment bij de ruimtelijke ordening en wonen o.a. bij gebiedsgericht werken, omgevingsvisie en bouwplannen. Dit sluit aan op het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid. Voor het toetsen van initiatieven werken wij met de omgevingstafel. Een omgevingstafel is een overlegstructuur waarbij een initiatief voor een ruimtelijk project vanuit verschillende invalshoeken (o.a. ruimtelijk, wonen, natuur, milieu, fysieke en sociale leefomgeving) wordt bekeken en beoordeeld. Deze is nog zeer intern gericht, maar gaan we uitbreiden en meer naar buiten richten.
Wij kijken kritisch naar het idee van de conceptaanvraag zoals wij deze momenteel hanteren. We toetsen in een vroeg stadium (idee fase) het initiatief op kansrijkheid. Hierdoor geven we wooninitiatieven van inwoners en ontwikkelaars meer kans en we kunnen sneller besluiten. Ook voorkomen we hiermee dat een initiatiefnemer veel voorbereidingskosten moet maken. Bij het herinrichten van een wijk, zetten we in op wijkgericht werken.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Woningbouwplannen
Om de plannen te beoordelen, maken we momenteel actief gebruik van de omgevingstafel. Deze aanpak is voornamelijk intern gericht. Tijdens de omgevingstafel worden de aanvragen integraal besproken en voorzien van een advies
voor verdere behandeling. Dit wordt tevens gedaan om vanuit alle disciplines sneller de aanvraag te kunnen beoordelen.

Locaties voor reizigers (woonwagens).
Voor het vraagstuk rondom het tekort aan woonwagenlocaties hebben we met de sector stappen gezet. Doel is te kunnen voorzien in de behoefte aan standplaatsen op bestaande locaties of nieuwe locaties.
Als eerste is toewijzingsbeleid opgesteld en kunnen belanghebbende zich inschrijven op een wachtlijst. Daarnaast is voor de bestaande locaties en twee nieuwe locaties offerte aanvragen voor onderzoeken uitgedaan voor eventuele
uitbreiding van standplaatsen. Wij blijven in gesprek met de klankbordgroep van woonwagenbewoners en belanghebbenden om het proces verder vorm te geven.  

Integraal gebiedsgericht werken
Eind 2024 is een programmamanager integraal wijkgericht werken gestart voor de gemeente en Baston wonen. Deze programmamanager heeft de taak een uitvoeringsprogramma op te stellen en integraal gebiedsgericht werken
te promoten. Dit gebeurt door interne en externe verbindingen te leggen en de samenwerking tussen betrokken partijen te stimuleren, zoals woningcorporaties, huurdersverenigingen, welzijns- en zorginstellingen, wijkagenten en
verschillende domeinen binnen onze gemeente.

8.2.4 Wij werken samen met partners aan de realisering van het Rivierklimaatpark

2022-e.v.

Op basis van de samenwerkingsovereenkomst die in oktober 2020 gesloten is met de gemeenten Arnhem, Duiven, Rheden, Westervoort, het waterschap Rijn en IJssel, de provincie Gelderland, de staat der Nederlanden en Natuurmonumenten nemen we in 2022 een besluit over toezegging van financiën voor de uitvoering van maatregelen in het Rivierklimaatpark. Van de gemeente Zevenaar wordt een bijdrage verwacht voor
• Het verbeteren (verkeersveiliger maken) van de Marsweg.
• De opwaardering van de entrees van het gebied.
• Een algemene kwaliteitsimpuls.
• De aanleg van struinroutes.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2024 is het Startdocument en Ruimtelijk Perspectief ter visie gelegd. De Nota van Antwoord en het aangepaste Startdocument zijn vastgesteld. Water en Bodem Sturend is geconcretiseerd, het Rivierklimaatpark is onderdeel van de maatwerkregeling. De onderzoeken zijn gestart, er is gewerkt aan het Schetsontwerp en er is extra werk verzet voor het oplossen van de scheepvaartknelpunten en de Koestraat. De agrariërs in het gebied worden geholpen bij het verkrijgen van subsidies. De inventarisatie van vergunningen is gestart er wordt toegewerkt naar een Vergunbaar Ontwerp. In het najaar van 2024 heeft de Stuurgroep de afspraken uit de SamenwerkingsOvereenKomst herbevestigd. In de eerste helft van 2025 worden keuzes gemaakt om te komen tot een voorkeursvariant. Deze wordt medio 2025 voorgelegd aan de Stuurgroep.

Verbonden partijen

Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

Beleidsindicatoren

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2024

Realisatie
2024

Verschil

Demografische druk (%)

2024

74,30

80,10

80,10

80,10

0,00

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)

2024

933,00

871,00

805,00

805,00

0,00

Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie.

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)

2024

996,00

975,00

879,00

879,00

0,00

De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afvalbeheer en rioolbeheer zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie.

Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)

2024

379,00

320,00

320,00

320,00

0,00

Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties.
De stijging in 2024 ten opzichte van 2023 is 5,6%.
De ontwikkeling van de woningmarkt voor de komende jaren schatten wij als volgt in:
2024 --> 2025 +6%
2024 --> 2025 +5%

Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)

2023

9,60

2,70

9,60

10,20

0,60

De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. In 2024 zijn er ca. 213 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad. Voor de komende jaren zitten er voldoende woningen in het programma om de gemiddelde jaarproductie te kunnen bereiken. Dit neemt niet weg dat we te maken hebben met een aantal onzekerheden. Met name de stikstofproblematiek, netcongestie en beschikbaarheid van personeel (zowel intern als extern).

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 15:46:35 met de export van 06/12/2025 15:35:36