Wat hebben we gedaan?
8.1 Zorgen voor een geschikte woning voor iedereen | |
8.1.2 Wij zetten een doorstroommakelaar in | 2023-2026 |
---|---|
Een doorstroommakelaar adviseert inwoners (op eigen verzoek) over welke woonsituatie het beste bij hen past. We vragen hiervoor bij een provincie een bijdrage aan vanuit de Verhuiscoachregeling. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De gemeente Zevenaar is de focusgemeente voor de Provincie Gelderland waar de verhuiscoach voor sociale huurwoningen wordt ingezet, samen met Duiven, Westervoort en de woningcorporaties. | ||||
8.1.3 Wij maken jaarlijks prestatieafspraken met woningcorporaties | 2023-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
In de prestatieafspraken met de woningcorporaties zetten we in op het toevoegen van sociale huurwoningen (30% van de toegevoegde woningvoorraad) en middeldure huurwoningen. Daarnaast zetten we in op verduurzaming bij bestaande woningen en bespreken we de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de corporaties. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Voor 2025 zijn de afspraken vastgelegd in een verbeterde opzet, gebaseerd op de woonzorgvisie Zevenaar 2024-2028. De afspraken voor 2024 zijn allemaal gestart en/of afgerond. | ||||
8.1.4 Wij stellen een woningbouwplan voor een continue bouwstroom op en geven uitvoering aan dit plan | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
In dit plan staat aangegeven welke woningbouw (nieuwbouw) op welke locaties de komende jaren plaatsvindt. Dit plan is afgestemd op de woningbouwbehoefte. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. In het jaar 2024 zijn er 213 woningen opgeleverd. De komende jaren is onze inzet om het aantal afgesproken woningen te blijven realiseren. Om die reden investeert de gemeente in de ontbrekende grondposities door een meer situationeel grondbeleid te voeren met als doel om meer regie te kunnen voeren op de woningbouwproductie. | ||||
8.2 Uitvoeren van de Omgevingswet en ruimtelijke projecten | ||||
8.2.1 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Groene Groeiregio | 2023-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. In de regio geven we uitvoering aan twee speerpunten: |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Wij werken met de Woondeal 2.0, met als voornaamste doel de versnelling van woningbouw, het aanpakken van woningnood en het realiseren van betaalbare woningen. Leefomgeving | ||||
8.2.2 Wij geven uitvoering aan de Omgevingswet | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Of dat ook de definitieve datum is, zal in oktober blijken. Belangrijk is namelijk dat de ICT-problemen verholpen zijn. De implementatie van de Omgevingswet heeft een structureel effect op de gemeente als organisatie (groeiende, krimpende en veranderende capaciteit, legesopbrengsten, vervallen taken en nieuwe taken). Daarbij biedt de stelselwijziging veel decentrale beleidsruimte (keuzevrijheid) die effect gaat hebben op de organisatie en de financiën. De VNG heeft in samenwerking met een aantal gemeenten het Structureel Effectenmodel Omgevingswet ontwikkeld. Aan de hand van dit model zijn de structurele effecten van de Omgevingswet in beeld gebracht. Omdat er nog inhoudelijke beleidskeuzes gemaakt moeten worden is uitgegaan van een aantal aannames over o.a. vroegtijdige participatie, overname van de zogenaamde bruidsschat en de opzet van de nieuwe omgevingsplannen (globaal of gedetailleerd). De beschikbaar gestelde budgetten voor de invoering van de Omgevingswet zijn deels nog beschikbaar voor de transitiefase, maar behoeven wellicht nog aanvulling. De Omgevingswet vereist het vaststellen van een omgevingsvisie en 1 omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente. Bij het opstellen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan onderzoeken we ook de mogelijkheden voor welstandsvrij bouwen en houden we de taakstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit tegen het licht. Ook verkennen we of (gedeelten van) werklocaties te transformeren zijn naar woongebieden. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 ingevoerd. Sinds die tijd werken we met nieuwe werkwijzen en ict-applicaties aan vergunningsaanvragen en conceptverzoeken. Als onderdeel van de Omgevingswet moeten gemeenten een omgevingsvisie vaststellen. In 2024 is deze visie met veel participatie tot stand gekomen. Besluitvorming vindt in 2025 plaats. Verder moeten gemeenten komen tot 1 omgevingsplan voor de hele gemeente. Dit moet uiterlijk 2031 zijn vastgesteld. In 2024 is als pilot gestart met het opstellen van een omgevingsplan voor een afgebakend gebied (Angerlo). Dit is gedaan op basis van de bestaande regels. De pilot wordt in de eerste helft van 2025 afgerond. Leerervaringen benutten we om tot de aanpak voor het omgevingsplan voor de gehele gemeente te komen. | ||||
8.2.3 Wij intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Inwoners betrekken we meer en op het juiste moment bij de ruimtelijke ordening en wonen o.a. bij gebiedsgericht werken, omgevingsvisie en bouwplannen. Dit sluit aan op het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid. Voor het toetsen van initiatieven werken wij met de omgevingstafel. Een omgevingstafel is een overlegstructuur waarbij een initiatief voor een ruimtelijk project vanuit verschillende invalshoeken (o.a. ruimtelijk, wonen, natuur, milieu, fysieke en sociale leefomgeving) wordt bekeken en beoordeeld. Deze is nog zeer intern gericht, maar gaan we uitbreiden en meer naar buiten richten. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Woningbouwplannen Locaties voor reizigers (woonwagens). Integraal gebiedsgericht werken | ||||
8.2.4 Wij werken samen met partners aan de realisering van het Rivierklimaatpark | 2022-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
Op basis van de samenwerkingsovereenkomst die in oktober 2020 gesloten is met de gemeenten Arnhem, Duiven, Rheden, Westervoort, het waterschap Rijn en IJssel, de provincie Gelderland, de staat der Nederlanden en Natuurmonumenten nemen we in 2022 een besluit over toezegging van financiën voor de uitvoering van maatregelen in het Rivierklimaatpark. Van de gemeente Zevenaar wordt een bijdrage verwacht voor |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2024 is het Startdocument en Ruimtelijk Perspectief ter visie gelegd. De Nota van Antwoord en het aangepaste Startdocument zijn vastgesteld. Water en Bodem Sturend is geconcretiseerd, het Rivierklimaatpark is onderdeel van de maatwerkregeling. De onderzoeken zijn gestart, er is gewerkt aan het Schetsontwerp en er is extra werk verzet voor het oplossen van de scheepvaartknelpunten en de Koestraat. De agrariërs in het gebied worden geholpen bij het verkrijgen van subsidies. De inventarisatie van vergunningen is gestart er wordt toegewerkt naar een Vergunbaar Ontwerp. In het najaar van 2024 heeft de Stuurgroep de afspraken uit de SamenwerkingsOvereenKomst herbevestigd. In de eerste helft van 2025 worden keuzes gemaakt om te komen tot een voorkeursvariant. Deze wordt medio 2025 voorgelegd aan de Stuurgroep. |
Verbonden partijen
Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren | ||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2024 | Realisatie | Verschil |
---|
Demografische druk (%)
2024 | 74,30 | 80,10 | 80,10 | 80,10 | 0,00 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2024 | 933,00 | 871,00 | 805,00 | 805,00 | 0,00 | |||
Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2024 | 996,00 | 975,00 | 879,00 | 879,00 | 0,00 | |||
De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afvalbeheer en rioolbeheer zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2024 | 379,00 | 320,00 | 320,00 | 320,00 | 0,00 | |||
Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties. |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2023 | 9,60 | 2,70 | 9,60 | 10,20 | 0,60 | |||
De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. In 2024 zijn er ca. 213 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad. Voor de komende jaren zitten er voldoende woningen in het programma om de gemiddelde jaarproductie te kunnen bereiken. Dit neemt niet weg dat we te maken hebben met een aantal onzekerheden. Met name de stikstofproblematiek, netcongestie en beschikbaarheid van personeel (zowel intern als extern). |