Wat hebben we gedaan?
5.1 Werken aan een doelmatiger subsidiebeleid | |
5.1.1 Wij benutten subsidies beter om onze beleidsdoelstellingen te bereiken | 2023-2026 |
---|---|
Wij gaan subsidie gerichter inzetten om gemeentelijke beleidsdoelen te bereiken en sturen daarmee als gemeente op de gewenste maatschappelijke effecten. Daarnaast verbeteren we de vindbaarheid en rechtmatigheid van onze subsidies. Vanaf 2023 herzien wij daartoe stapsgewijs onze subsidiesystematiek als beleidsontwikkeling daar aanleiding toe geeft. Wij streven er naar dit proces in 2026 af te ronden. Met ingang van 2023 herzien wij de bezuinigingstaakstelling voor culturele festivals. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2024 zijn we aan de slag gegaan met een nieuw subsidiebeleid. Er is een gespreksnota opgesteld voor de commissie samenleving en de diverse fracties hebben daarop hun input geleverd. Op verzoek van de raad heeft een participatietraject plaatsgevonden. In een tweetal participatierondes hebben ruim 90 verenigingen en stichtingen hun input gegeven. De verdere uitwerking hiervan zal in 2025 gebeuren. | ||||
5.2 Stimuleren van sport- en beweegdeelname voor verschillende doelgroepen | ||||
5.2.1 Wij verhogen de sport- en beweegdeelname | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
We voeren de onderdelen van de Beleidsnota Sport en Bewegen 2021-2028 uit. We stimuleren senioren en kwetsbare groepen om meer te bewegen en hun leefstijl gezonder te maken. Daarvoor zetten we onder meer de combinatiefunctionarissen in, middels de opdrachtverlening aan Ataro B.V.. We richten ons speciaal op die groep waarbij voldoende bewegen kan voorkomen dat zij intensievere zorg en ondersteuning nodig hebben in de toekomst. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In de Beleidsnota Sport en Bewegen streven we naar de stimulatie van sport- en beweegdeelname. Sport en bewegen heeft ook een prominente plek in het Gezond Actief Leven Akkoord, met o.a. de brede regeling combinatiefuncties en het Lokaal SportAkkoord (LSA). Hierin ligt de focus op preventie wat we op lokaal niveau vertalen naar de kwetsbare doelgroepen qua sportdeelname: ouderen, jonge kinderen, jongeren en inwoners met een lage sociaal economische status (SES). Onze combinatiefunctionarissen voeren programma's uit gericht op deze doelgroepen om hen blijvend aan het sporten en bewegen te krijgen. | ||||
5.2.2 Wij promoten het sportaanbod | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
We leggen verbindingen tussen scholen en sportverenigingen en zorgen dat kinderen kennismaken met het lokaal sport- en beweegaanbod. Hier zetten we onder andere onze combinatiefunctionarissen voor in, middels de opdrachtverlening aan Ataro. Ook faciliteren we sportverenigingen bij het zichtbaar maken en promoten van kennismakingsactiviteiten voor kinderen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Het contact met scholen, sportverenigingen, kinderopvang, welzijnsorganisaties en zorgaanbiedersteam verloopt grotendeels via Sportservice (combinatiefunctionarissen) van Ataro B.V. Ook zorgt Ataro B.V. voor vakantieactiviteiten, verenigingsondersteuning en brengen ze het al sportaanbod in de gemeente samen op hun website. Hierdoor ontstaat een centrale locatie, waar organisaties en inwoners terecht kunnen met al hun vragen over sport en bewegen. Om het sport en cultureel aanbod extra onder de aandacht van de basisschooljeugd te brengen wordt het project Sjors Sportief georganiseerd. | ||||
5.2.3 Wij maken sportpark Hengelder toekomstbestendig | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Het initiatief van de verenigingen op Hengelder voor de vernieuwing van het sportpark ondersteunen wij. Wij faciliteren daartoe onder voorwaarden de procesbegeleiding op basis van nader te maken afspraken, zodat zij hun plannen verder kunnen uitwerken. In samenspraak met de verenigingen voeren wij tevens een locatieonderzoek uit waarbij wij meerdere opties voor een toekomstige plek voor de sportactiviteiten beoordelen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In de periode september 2024 tot en met januari 2025 heeft overleg met verenigingen en zorgpartijen plaatsgevonden en zijn scenario’s opgesteld. Inmiddels is er een voorkeursscenario voor de toekomstige invulling van het sportpark. In februari 2025 wordt gestart met het uitwerken van het scenario, waarbij gekeken wordt naar een gefaseerde aanpak. Tijdens een beeldvormende avond op 12 maart 2025 zijn de plannen voor het nieuwe sportpark beeldend gepresenteerd. De financiële, juridische en organisatorische uitwerking zal daaropvolgend plaats vinden. | ||||
5.2.4 Wij willen vitalere sportverenigingen en sportaanbieders | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Sportverenigingen en sportaanbieders faciliteren wij bij vraagstukken rondom ontwikkelingen in de samenleving. De Rijksoverheid heeft gemeenten gevraagd een eigen lokaal sportakkoord op te stellen. Hierin stemmen lokale sportaanbieders, onderwijs- en zorginstellingen en de gemeente met elkaar af hoe er meer mensen een leven lang kunnen genieten van sport en bewegen. Wij geven uitvoering aan het in 2021 vastgestelde lokale sportakkoord. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
'Vitale sportverenigingen en sportaanbieders' is een pijler in het gemeentelijk sportbeleid waar uitvoering aan wordt gegeven via het Lokaal Sportakkoord Zevenaar. In dit Sportakkoord zijn diverse organisaties en sectoren vertegenwoordigd, om een integrale aanpak en visie te garanderen. Daarnaast verzorgen Ataro, en indien gewenst partijen zoals de Gelderse Sport Federatie en NOC*NSF, ondersteuning aan verenigingen op specifieke vraagstukken. | ||||
5.2.5 Wij stimuleren aangepast sporten | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
We blijven Uniek Sporten ondersteunen. Wij onderzoeken of wij via ons subsidiebeleid en door verdere samenwerking met verenigingen, zorgaanbieders en het onderwijs, aangepast en inclusief sporten verder kunnen stimuleren. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Middels Uniek Sporten besteden we specifiek aandacht aan een groep die achterblijft in beweeggedrag en ondersteuning nodig heeft. Dat doen we door een structurele regionale samenwerking. Er wordt continu gekeken naar kansen en mogelijkheden op lokaal niveau als aanvulling op de regionale inzet van Uniek Sporten. | ||||
5.3 Stimuleren van het behoud van cultureel erfgoed en een goed aanbod van culturele voorzieningen | ||||
5.3.1 Wij stellen een Beleidsnotitie Erfgoed op en geven hier uitvoering aan | 2023-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
Bij het opstellen van een Beleidsnotitie Erfgoed betrekken wij actief onze inwoners, ondernemers en instellingen. Het doel van deze beleidsnotitie is behoud van het cultuurhistorisch erfgoed. In de notitie nemen wij een harmonisatie met het Gelders Eiland mee (inventariseren en aanwijzen van monumenten), we wijzen mogelijk Post’65 monumentale objecten aan, zetten in op het verduurzamen en herbestemmen van monumentaal erfgoed en we bepalen hoe we het erfgoed vermarkten. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | ||
De beleidsnotitie wordt, na een uitgebreid participatietraject, eind 2025 opgeleverd. | ||||
Voorstel raad | ||||
Kennisnemen van de vertraging. | ||||
5.3.2 Wij stellen de herziene Archeologische Beleidskaart Zevenaar en een parapluplan Archeologie Zevenaar vast | 2023-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
In 2022 hebben wij een herziene archeologische beleidskaart opgesteld. Deze kaart vervangt de verouderde kaarten van de voormalige gemeenten Zevenaar en Rijnwaarden. De conceptkaart is ter consultatie voorgelegd aan inwoners en ondernemers in Zevenaar. De reacties nemen we mee in het bestemmingsplan buitengebied Gelders Eiland. Voor het noordelijke deel van de gemeente en de kernen van het Gelders Eiland stellen we een parapluplan (omgevingsplan) Archeologie op. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | ||
De herziene Archeologische Beleidskaart is maart 2023 vastgesteld door de raad. | ||||
Voorstel raad | ||||
Kennisnemen van de vertraging. | ||||
5.3.4 Wij zetten in op doorontwikkeling van de Turmac Cultuurfabriek | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Wij stimuleren activiteiten in de Turmac Cultuurfabriek, zowel van gebruikers als van derden. Het doel is een bruisende ontmoetingsplek met een collectief programma voor Zevenaar en de Liemers. We zetten in op een financieel zo gezond mogelijke exploitatie, waarbij we rekening houden met de valse start in de coronaperiode. Voor het beheer onderzoeken we nieuwe mogelijkheden. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Bijsturing raad | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2024 is er gewerkt aan de doorontwikkeling Turmac Cultuurfabriek, waaronder het opstellen van een nieuwe visie, met een uitvoeringsplan. Tevens ging het college aan de slag met het opstellen van nieuwe (tijdelijke) overeenkomsten. In januari 2025 is de visie door de raad vastgesteld. | ||||
5.3.5 Wij zetten in op doorontwikkeling van de prestatieafspraken met Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Met prestatieafspraken geven wij richting aan de rol die Kunstwerk! speelt bij het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Wij hebben bijzondere aandacht voor activiteiten die bijdragen aan preventie en participatie. Ook stellen wij Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar in staat zich te blijven ontwikkelen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | ||
Met Kunstwerk! zijn in 2024 de prestatieafspraken verder ontwikkelt en deze zullen bij de monitoring van 2024 ook meer inzage in de (maatschappelijke) effecten van de doelstellingen geven. In de 1e VGR 2024 is er geld toegekend voor een extern onderzoek naar de toekomst van Filmhuis Zevenaar, dit onderzoek is in 2024 ook uitgevoerd. In een beeldvormende sessie met de gemeenteraad zijn de mogelijke toekomstscenario's gepresenteerd en besproken, naar aanleiding daarvan wordt er een voorstel voor het college en de raad uitgewerkt. Hierbij wordt gestreefd naar een integraal voorstel voor Filmhuis en Turmac cultuurfabriek. | ||||
Voorstel raad | ||||
De richting die meegegeven is tijdens de beeldvormende sessie op 13-11-2024 verwerken in een aangepast college en raadsvoorstel. Hierbij wordt specifiek gekeken naar betere samenwerking binnen de Turmac. Voorstel is dan ook het uitgewerkte scenario voor de toekomst van Filmhuis Zevenaar op te nemen in het totale voorstel voor de Turmac cultuurfabriek. | ||||
5.4 Optimaliseren van het aanbod van toeristisch-recreatieve voorzieningen | ||||
5.4.1 Wij voeren het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 uit | 2022-2030 | |||
---|---|---|---|---|
Het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 vormt de basis van onze ambities, doelstellingen, resultaten en dus werkzaamheden op het gebied van recreatie en toerisme. Door in te zetten op vrijetijdseconomie willen wij een bijdrage leveren aan het aantrekkelijker maken van de gemeente Zevenaar als woon- en vestigingslocatie en meer werkgelegenheid in de sector. Om dit te bereiken, hebben wij doelstellingen geformuleerd. We willen meer tevreden inwoners over de mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding, een toename van bestedingen door toeristen en recreanten en een groei van het aantal overnachtingen. Ook willen we meer tevredenheid over het ondernemersklimaat voor toeristisch-recreatieve ondernemers en een toename van het aantal dagtoeristen. De resultaten behalen wij binnen de volgende taakvelden:
Wij monitoren het beleidskader vrijetijdseconomie in 2023. Jaarlijks stellen wij een uitvoeringsagenda op, waarin activiteiten op de bovenstaande taakvelden worden uitgevoerd. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
1. Toeristische infrastructuur (paden, routes, bewegwijzering): 2. Ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie: 3. Samenwerking en kwalitatief & innovatief ondernemerschap: 4. Marketing, informeren & inspireren: 5. Doeltreffend beleid: | ||||
5.4.2 Wij nemen deel aan de Groene Metropoolregio: opgave Ontspannen Regio | 2022-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Wij nemen deel aan regionale samenwerking om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. Binnen het programma Ontspannen Regio van de Groene Metropoolregio werken we aan een goede balans tussen groei in verstedelijking, mobiliteit en economie, leefbaarheid, duurzaamheid en levendigheid. Als Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen zetten we in op een vitale sector voor recreatie en toerisme. Ook werken we aan complete voorzieningennetwerken in centra (project Bruisende Binnensteden Krachtige Kernen) en versterken we onze waardevolle natuur, landschap, cultureel erfgoed en culturele infrastructuur. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Behalve lid van de werkgroep Duurzaam Toerisme, hebben we specifiek meegewerkt (stuurgroeplid + deelname begeleidingscommissie) in GMR-verband aan het Masterplan Romeins Verleden voor de provincie Gelderland, met nadruk op de regio Arnhem-Nijmegen en een prominente rol voor Zevenaar. Ook in GMR-verband hebben wij meegewerkt aan de verkenning naar een opzet van een regionaal routebureau en nieuwe samenwerkingsafspraken met Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Tot slot trokken wij samen met de GMR op in de ontwikkeling van het belevingsconcept "De Rivier, je kan er niet omheen", gevolgd door de opzet van het uitvoeringsprogramma. Ook hierin heeft en speelt Zevenaar een belangrijke rol, zowel inhoudelijk als qua inzet (ambtelijk, maar ook bestuurlijk als voorzitter van de bovenregionale bestuurlijke kopgroep). | ||||
5.5 Verbeteren van de leefbaarheid van de gemeente, in stad, dorp, wijk of straat | ||||
Doorlopend |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
5.6 Bevorderen van de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte | ||||
5.6.1 Wij hebben meer aandacht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte | 2022-2032 | |||
---|---|---|---|---|
We vinden het belangrijk dat de openbare ruimte aantrekkelijk, schoon en van goede kwaliteit is. De gewenste kwaliteit willen we in een plan vastleggen. Dit geldt voor alle onderdelen van de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld groen, wegen en openbare verlichting. Dit plan noemen we het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2022-2032 (IBOR). Het plan geeft inzicht in de huidige omvang, opbouw en kwaliteit van de openbare ruimte en de visie en doelstellingen die de gemeente heeft voor het verbeteren en beheren hiervan. De uitgangspunten in het plan: |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Op basis van het IBOR en de daaruit voortvloeiende beheerplannen beheren, onderhouden en vervangen wij de openbare ruimte. De raad informeren wij periodiek over de voortgang en resultaten. | ||||
5.6.2 Wij vergroten de biodiversiteit | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
We willen meer soorten planten en dieren in onze gemeente. We moedigen inwoners aan om hier in hun eigen tuin aandacht aan te besteden. Als gemeente geven we het goede voorbeeld bij de keuze van ons plantmateriaal. Dit moet aantrekkelijk zijn voor vogels en insecten. We plaatsen voorzieningen voor dieren zoals nestkasten en zetten verder volledig in op ecologisch berm- en oeverbeheer. We gaan meer gefaseerd maaien. Waar mogelijk passen we sinusbeheer toe, een speciale manier van gefaseerd maaien. We maaien minder, maar vaker een deel van de bermen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben een kansenkaart biodiversiteit opgesteld en verder hebben we een aantal nestgelegenheden aangebracht voor insecten en vogels. We gaan nog een specifiek beleidsplan opstellen met als onderwerp de versterking van de biodiversiteit. In 2024 hebben wij over dit onderwerp met u gesproken tijdens een informatieve raadsvergadering. | ||||
5.6.3 Wij breiden het aantal bomen uit | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Voor elke nieuw geboren inwoner planten we een boom. Dit zijn er jaarlijks zo’n 400. Vierhonderd bomen per jaar vergen veel ruimte, die kunnen niet zomaar even geplant worden. Wij onderzoeken hoe we dit kunnen realiseren. Ook kappen we zo min mogelijk bomen. Als we toch een boom kappen, planten we een nieuwe terug. Bij het maken van herinrichtingsplannen kijken we of we extra bomen in het plan kunnen opnemen. We kiezen waar mogelijk boomsoorten die van nature in de gemeente voorkomen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben een locatieonderzoek uitgevoerd in het voorjaar van 2024 waar de extra bomen kunnen worden geplant. Dit najaar worden de plannen verder uitgewerkt, zodat we in het plantseizoen 2024-2025 met de uitvoering kunnen starten. De eerste aanplant vindt plaats in Zevenaar Oost en Hengelder. | ||||
5.6.4 Wij bestrijden schadelijke planten | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Planten die van nature niet in Nederland voorkomen en schadelijk zijn voor de natuur, mens of dier, bestrijden we. Een voorbeeld is de Japanse Duizendknoop. Wij doen dit door voorlichting aan inwoners te bieden als deze planten zich op privégrond bevinden. Als de planten in de openbare ruimte staan, gaat de gemeente deze intensief (laten) bestrijden. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben in 2024 alle locaties digitaal inzichtelijk gemaakt opdat we de effecten van de bestrijding in de tijd kunnen volgen (monitoringssysteem). Verder voeren wij jaarlijks de bestrijding uit waarbij de focus ligt op de Japanse Duizendknoop en de Reuzenberenklauw. Bij de Japanse Duizendknoop hebben wij in 2024 voor het eerst heet water bestrijdingsmethode toegepast. Verder hebben wij bij de revitalisering Angerlo de Japanse Duizendknoop afgegraven en afgevoerd naar een daartoe bestemde stortlocatie. | ||||
5.6.5 Wij betrekken de samenleving bij de openbare ruimte | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Inwoners, woningcorporaties, verenigingen en andere partners dagen we uit om samen met de gemeente iets moois te maken van de openbare ruimte. Nieuwe ideeën voor de openbare ruimte ondersteunen wij waar mogelijk. Binnen het IBOR-plan wordt ook aandacht besteed aan de participatie met de samenleving. Dit maakt weer onderdeel uit van het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid. Dit onderwerp staat op de raadsagenda. Binnen dit resultaat beschrijven we de reeds gemaakte voorbereidingen inzake, dan wel ons voornemen tot uitvoering. Dit onder voorbehoud van de uitkomsten van de behandeling van dit onderwerp door de raad. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Voor de grootschalige integrale vervangingen van de openbare ruimte passen wij een gedegen participatieproces toe. Daarnaast krijgt het afstemmen van belangen, intenties en gevoeligheden met de omgeving bij de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden in de openbare ruimte extra aandacht in de vorm van omgevingsmanagement. De omgevingsmanager verbindt inwoners en partijen met elkaar en eisen en wensen van stakeholders aan (project) doelen van de gemeente. Daarbij besteden we ook aandacht aan een heldere en transparante terugkoppeling van opgehaalde informatie en geven wij aan wat we hiermee wel of niet gaan/kunnen doen. Zo richten we een projectpagina in waarin inwoners naast relevante operationele informatie ook een verslag en terugkoppeling van de participatieronde(s) kunnen nalezen. Een concreet recent voorbeeld van participatie bij de inrichting van de openbare ruimte is de realisatie van de ‘Kop van Tolkamer’. Samen met inwoners zijn geveltuintjes met passende beplanting gerealiseerd. Ook is hier in samenwerking met grondeigenaren, aanwonenden en een lokale zorginstelling een inclusieve speel- en ontmoetingsruimte gerealiseerd. Wij zorgden voor een goede inrichting en hergebruik van speeltoestellen uit een eerder project in Angerlo. De zorginstelling zorgde via Zevenaar Doet voor tuinmeubilair en een grasmaaier voor het onderhoud van het particuliere terrein. Het project Angerlo is in 2024 afgerond. We evalueren in 2025 hoe inwoners het proces en de resultaten van het project hebben ervaren. | ||||
5.6.6 Wij verbeteren speel- en ontmoetingsplekken | 2023-2025 | |||
---|---|---|---|---|
Wij onderzoeken de behoefte en gewenste spreiding voor speel- en ontmoetingsplekken voor jong en oud. We leggen hierbij ook een relatie met de aanpak van overlast door jongeren. In een nog op te stellen Nota Speelplekken brengen wij de fysieke speel- en ontmoetingslocaties in kaart. We kijken daarbij in ieder geval naar een goede verdeling tussen en binnen de kernen, de (natuurlijke) inrichting van de speel- of ontmoetingsplek en of iedereen (ook kinderen met een beperking) hier kan spelen of verblijven. In iedere inspectieronde van de speelplekken toetsen we standaard op die uitgangspunten. In het kader van de herinrichting Angerlo gaan we een speelplek inrichten met deze uitgangspunten. Dit kan als voorbeeld dienen voor de nog op te stellen Nota Speelplekken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Door middel van een raamovereenkomst hebben wij voor 2 jaar (met optie tot verlenging met nog eens 2 jaar) een partij aan ons gebonden voor het leveren van nieuwe speeltoestellen. Medio 2025 nemen wij een besluit om al dan niet de overeenkomst te verlengen. Bij de aanbesteding vormden aspecten als gebruik van duurzaam en circulair materiaal en materieel en Social Return belangrijke kaders voor de beoordeling. Renovatie van bestaande speelterreinen vindt, op basis van het beheerplan Spelen, over de hele gemeente plaats. Daarbij volgen wij een participatief proces waarbij bewoners binnen bepaalde kaders een keuze maken voor de soort speeltoestellen die geplaatst worden en de inrichting van de speelplek. In 2024 hebben wij in Angerlo de eerste volledig inclusieve ontmoetingsplek ingericht. Het is de bedoeling speelterreinen op meerdere plekken in de gemeente op deze wijze her in te richten. Daarnaast hebben we op verschillende locaties in de gemeente speeltoestellen vervangen o.a. in Pannerden, Stegeslag en Schaapsdrift. Begin 2025 hebben wij toestellen vervangen o.a. in Babberich (Zwanenwaay), Lobith en Ooy. Verdere vervangingen zijn in voorbereiding. Bij grote revitaliseringsprojecten wordt de vervanging van speeltoestellen standaard meegenomen. Een voorbeeld hiervan is het Koningshof in Lobith. Tot slot zijn wij druk bezig met het opstellen van een Nota Spelen. In die nota gaan we in op aspecten als inclusiviteit, toegankelijkheid voor alle doelgroepen, duurzaamheid, veiligheid etc. Naar verwachting medio 2025 leggen wij de nota ter vaststelling aan u voor. | ||||
5.6.7 Wij bevorderen de toegankelijkheid van de openbare ruimte | 2023-2026 | |||
---|---|---|---|---|
Het is belangrijk dat iedereen van de openbare ruimte gebruik kan maken en dat deze voor iedereen (ook voor mensen met een beperking) toegankelijk is. Bij de reguliere schouwen van de openbare ruimte wordt toegankelijkheid een vast onderdeel. In nieuwe projecten besteden wij standaard aandacht aan de toegankelijkheid. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Bij nieuwe aanleg, vervanging of groot onderhoud van de openbare ruimte kijken wij standaard naar verbetering van de bereikbaarheid van objecten en routes voor alle doelgroepen. Voorbeelden hiervan zijn het standaard verlagen van de trottoirbanden bij de hoeken van straten en de aanleg van ribbelstroken voor visueel gehandicapten bij openbaar vervoervoorzieningen. Recent hebben wij in park Rosorum samen met de visvereniging HSV de Breuly de toegankelijkheid voor vismogelijkheden verbeterd voor mensen die minder mobiel zijn. We zijn van plan om in het voorjaar 2025 een tweede vissteiger aan te leggen die eveneens toegankelijk is voor mensen die minder mobiel zijn. In 2023 hebben wij een onderzoek laten uitvoeren naar de toegankelijkheid en inclusiviteit van specifiek onze speelplekken. De resultaten van dit onderzoek vormen de input voor de geplande vervanging van speeltoestellen en voor het mede bepalen van beleidskaders in de nog op te stellen Nota Spelen. De nota Spelen wordt medio 2025 aan de raad ter vaststelling voorgelegd. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|
Vennootschap
Ataro B.V. | Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed. | 3.499 |
---|
Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren | ||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2024 | Realisatie | Verschil |
---|
Niet sporters (%)
2022 | 46,80 | 53,70 | 49,00 |